Marete holder jevnlig nybegynnerkurs og i mai hvert år er det kurs for viderekomne sammen med australske Daniel Power, ranket blant de fem beste i verden på portretter. - Jeg tar meg av booking, rigging og lokaliteter, mens han trekker folk. Vi har gjort flere lastebiler sammen og det er kjempemoro. Han er en mentor for meg, sier hun.

Einar Markhus sin Peterbilt 359 ble lakkert i sommer. Motivet er datteren Victoria med Victoria Falls og Bear Creek.

På Tretten-treffet i Gudbrandsdalen treffes US-folket hver høst og Marete er et naturlig innslag i miljøet. Hun har mange amerikanske lastebiler på CV'en. Her slår hun av en prat med kundene Einar Markhus og Tor Olav Tveit.

Geir Arne Andersen er en trofast kunde hos Marete's garageart. Her henter han hjem sitt nyeste rullende kunstverk.

Ekstra kjekt med amerikansk lastebil, syntes Marete. - Det er så mye blankt. For en lakkerer er det jo noe herk å jobbe med på grunn av alle naglene, men jeg tar ofte jobben selv med å matte ned lakken. Da blir jeg godt kjent med bilen. Det har sin sjarm det også.

Motivlakkering er på vei inn igjen, etter noen år med laber interesse for denne kunstformen, skal vi tro bileier Geir Arne Andersen. Han henter hjem nok en lastebil som har fått en kjærlig forvandling i lakkverkstedet til ARKA, der Marete leier plass for de store jobbene. Geir Arne er indianermann. Motivene hans er hentet fra det ville vesten, der menn er menn. Akkurat som i Hokksund.

Hobby til jobb

Marete har levd av hobbyen sin i tre år nå. Normalt bruker hun en til to uker på en jobb som den med Geir Arne sin bil. Nå håper hun å klare to lastebiler i måneden for å kunne kalle det fulltidsjobb. Er det marked for det?

- Ja, nå vet jeg at jeg klarte denne siste på 10 dager. Jeg har arbeid lang tid fremover og en jobb leder ofte til to nye, smiler hun.

Trofaste kunder har det blitt noen av etterhvert. Roy Haugen er en av dem. Han kommer innom midt i intervjuet og bestiller en jobb på en ny FH. Filmen Convoy er tema, noe som betyr at Marete må sette seg ned og se gjennom den legendariske filmen på jakt etter motiver.

Western

Veldig mange ønsker helst motiver relatert til cowboy og indianer, slik som Geir Arne. Likevel skal alle ha sitt særpreg uten at det samme motivet finnes på en annen bil. Hvordan løser man slike utfordringer?

- Jeg opplever av og til at kunder har de samme ideene og da blir det ikke riktig for meg. Min policy om at kunden skal få noe unikt er sterkere enn pengene jeg taper på å si nei til en jobb. Jeg lager aldri samme motiv på to biler, selv om jeg har min stil og mine farger. Ofte er motivene mine basert på mørkeblå og svart bakgrunn. Da kommer de best frem.

Magefølelse

Marete har også andre leveregler hun holder fast på. Jobber for belastede miljøer, som enkelte MC-klubber, styrer hun unna. Pornografi, hodeskaller og gravstøtter likedan.

- Jeg styrer unna ting som gir meg dårlig magefølelse. Folk skal bli glade når de ser mine motiver og det kan gjerne være litt humor også.

Campingvogn

Marete gikk kunst og håndverk på videregående og valgte motivlakk som spesialfelt siste året. Der lærte hun teknikken. Resten måtte hun tilegne seg der kunnskapen fantes. Eksamensoppgaven ble en motivlakkert campingvogn som sensorene fant verdig en 5+.

- Jeg er veldig engasjert og nøye når jeg først setter i gang, smiler hun.

Marete er hektet på hele prosessen og det at motivene kommer så fort frem.

Dyr lakk

- Det er mye kjemi i dette arbeidet også. Man skal vite hva man blander for at det skal bli holdbart. Jeg har hatt meg et par turer på tynner, så det unngår jeg. Sterke kjemikalier er ikke bra, så nå jobber jeg utelukkende med vannbasert. Jeg har funnet en lakk fra Australia som tåler sol og ikke falmer. Han som har utviklet den har 20 års erfaring som motivlakkerer. Den er dyr, men helsen er viktigere, fastslår hun.

Pin up

Marete har funnet sin egen stil. Pinup'er er hun god på. Finkornet perlemorlakk gir også en spesiell effekt som hun liker å bruke. Alle motivlakkerere har sine små hemmeligheter.

Hun anser Glenn Andersen og Ivar Åsland som de beste i Norge, men har til gode å møte dem. - Jeg har stor respekt for de to. Jeg legger ut mye av det jeg gjør på facebook, så jeg vet de følger med meg, smiler hun og drømmer om en premie i konkurranse med de store. Da må det jobbes hardt, og det vet hun.

Håndverk

Alt har sin pris. Også motivlakkering. Terskelen for å skulle ta seg betalt for å gjøre det man liker best, og som man føler er mer hobby enn jobb, er ofte høy. Så også for Marete.

- Det har vært noe av det tøffeste med hele jobben, men er det heldigvis ikke nå lenger, selv om jeg misliker papirarbeidet fortsatt. Jeg har gått noen runder og skjønner at jeg må se på meg selv mer som en håndverker enn en kunstner. Det er veldig mye man må kunne for å drive med denne type jobb. Den er ikke lært på en helg.

Hardanger

Opprinnelig er Marete fra Eidfjord i Hardanger.

- Det er litt spesielt når jeg reiser hjem til Eidfjord, for folk kjenner igjen bilen min og nummeret mitt står bakpå. Ikke sjelden ringer noen som kjører bak og ber meg stoppe fordi de lurer på en lakkjobb. Sist ble jeg stanset av noen som hadde et fly de ville ha lakkert. En annen hadde en radiostyrt lastebil han ville ha lakkert. Det er en jobb jeg kan gjøre hjemme på verkstedet mitt der jeg bor. Jeg har et lite hus i hagen som jeg bruker til de mindre oppdragene, sier Marete.

ARKA

Med barn i 2. og 7. klasse er reisevirksomhet en ulempe, så jobber som tar ukevis vil hun helst ha fraktet hjem til Os. Så får det heller bli 14-timers dager og lite nattesøvn i lakkhallen hos ARKA. Går ikke det, kjører hun gjerne et døgn for å komme dit oppdragene venter, selv om hun altså misliker å være lenge borte hjemmefra.

Ikke liker hun frie tøyler heller, i forhold til oppdragene. Det beste er om kunden gir noen føringer for hvordan det skal se ut til slutt.

Tema

- Jeg liker best å få et tema eller en film, som jeg må sette meg inn i, før vi bestemmer oss for hvordan det skal se ut. Noen motiver passer best på siden, noen passer foran. Noen skal ha firmalogo og navn med. Det er et samspill. Bilene er også forskjellige. De har vinkler og buer på forskjellige steder som bør passe med motivet, i tillegg til at lakken er forskjellig.

Volvo har mye mer struktur i lakken fra fabrikk enn Scania. Det er slikt som jeg må få vekk før jeg begynner på min jobb. Scania på sin side har veldig tynn lakk, sier Marete.

Døgnåpent

Utfordringer blir det også når kundene kommer med gravemaskiner og dumpere. Hun har gjort noen av dem også. Jo større flater, jo mer moro, ifølge kunstneren.

Kunstverkene fra Marete's garageart står utstilt noen korte øyeblikk på fergekaier, veikroer og i lyskryss. Hver dag, året rundt. Gratis inngang er det også.

For store jobber leier Marete plass i lakkhallen hos ARKA. Lakksjef Bent Thomsen bistår med klarlakk og det som trengs. - Jeg har et elsk-hat forhold til Peterbilt, forteller han. Tøffe å se på, men et hav av nagler som må slipes for hånd.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!