Rune Klokkernes står for den daglige driften av BB Transport og storkoser seg med Longline i stallen. Han er den som har kjørt den mest og var blant annet i Holland og hentet hjem hengeren. Han har lært at privatlivets fred forsvinner når man parkerer for kvelden i en Longline som denne.

Kjetil Borlaug er lykkelig eier av Europas kanskje mest påkostede Scania Longline. - Kost-nytteverdien skal vi kanskje ikke snakke om, men få med at bilen er disponibel for reklameoppdrag og slike ting, sier han.

Roald Falmår nyter livet i Volvo FH750. Etter en mannsalder på landeveien nyter han nå dagene mellom basene på norskekysten. Vi rakk å ta et bilde før han startet på ekspresstur til Sandnessjøen.

Magnar Brosvik startet transportfirmaet i 1962, lenge før svigersønn Kjetil var påtenkt. Nå vet han ikke hva han skal tro om utviklingen. Han syns nok det er stas med både Longline og motivlakk, men rister bare smilende på hodet når vi ber om en kommentar.

Du så den kanskje på TRANSPORTmessa i høst?

Nå er BB Transport sin Scania Longline klar til innsats med spesialbygget henger.

Kjetil Borlaug småløp halvannen kilometer gjennom messeområdet på Gardermoen i september for å få sitt første glimt av bilen han hadde drømt om i en årrekke.

Den kom direkte fra Holland til messa og Kjetil var spent på resultatet.

Nå har han fått den hjem til Frekhaug like nord for Bergen.

Henger

Nylig var transportleder i BB Transport, Rune Klokkernes, hos Broshuis i Holland for å hente hengeren. Som alt annet utstyr i denne bedriften er det bygget for røff bruk.

BB Transport har i dag så og si rendyrket sine tjenester mot transport av offshoreutstyr.

Av 20 vogntog går de fleste fast for Bring offshore.

2002

Et av dem litt mindre aktivt enn de andre. Sjefens Longline står mest på stas, men dukker det opp en ekspresstur eller noen containere skal flyttes en helg, så er Kjetil lettere å be nå enn tidligere.

Han driver selskapet fra 2002 sammen med svigerfar Magnar Brosvik. Derav de to B'ene.

Kjetil har lite å gjøre med den daglige driften og har ansatt Rune Klokkernes for å se til den daglige driften. De utfyller hverandre godt.

Rune er over gjennomsnittet interessert i lastebil og Kjetil sitter på pengesekken og bobler over av entusiasme.

Strøkne biler

Bilene i BB Transport mangler ingenting. Sjåførene skal trives, bilene skal gå uansett vær og vind og sikkerheten står i høysetet. Det viser igjen på utstyret.

På Frekhaug har de nettopp etablert seg med ny terminal.

Her er det rikelig med plass til parkering, omlasting, vasking og sosialt samvær i brakka.

Kjetil har vasket hele Longlinehytta med svamp før vi kommer og var nær ved å pådra seg senebetennelse. Som første medium får tungt.no en guidet tur i Norges romsligste Scania.

Forvandlingen

Bilen startet sitt liv som grønn Scania R620 i daglig trafikk for Bring offshore med Glenn Cato Brynestad bak rattet. Etter halvannet år fikk han ny Scania R730 og Kjetil satte sin hemmelige drøm ut i livet. Den grønne konsepttrekkeren med topline-hytte ble «smuglet» til Ematra i Holland for ombygging uten at noen av de ansatte visste om det.

- Det var et fabrikkbesøk hos Scania i Sverige som satte fart på planene.

God hjelp

Scania i Bergen har vært veldig imøtekommende og hjelpsomme i prosessen, spesielt tidligere sjef, Robert Davidsen. Han har regissert hele oppbyggingen i Holland og Scania leverte dette produktet på lik linje som de leverer en annen trekkvogn til oss, noe som for oss er veldig betryggende, mener Kjetil.

Han hadde et økonomisk tak i utgangspunktet, men innrømmer at turen til Holland ble veldig dyr.

No problem

Da alle mulighetene ble lagt på bordet, var det vanskelig å begrense seg. Prosjektet endte opp som den dyreste bilen ombyggingsekspertene hos Ematra i Holland har levert. 1000 timer gikk med på Longline nummer 15 fra hollenderne.

- Uansett hva vi spurte om, var svaret «no problem». Jeg hadde likevel to krav. At alt skulle være i henhold til regelverket og at det skulle være stilrent, sier eieren.

Begge kravene er oppfylt og i dag er bilen like godt egnet til offshoretransport som de andre bilene i stallen. Den har bare en tre kvadratmeter større leilighet bak førersetet, i og med at hytten er forlenget med 1,20 meter.

Som Longline-trekker veier den et tonn mer enn den gjorde i utgangspunktet, men på denne type kjøring er det sjelden vekten blir et problem. Tralla er kortet inn en halvmeter for å passe totallengden.

Tok et valg

- Jeg vurderte både Longline, snutebil og Volvo VN, før jeg bestemte meg for denne.

Jeg ville ha et blikkfang som kunne være firmaets ansikt utad. Samtidig er det selvfølgelig greit å ha en sånn bil når man må ta en tur selv, ler han og skuler bort på sjåførene som sitter rundt bordet sammen med oss.

- Han har bildilla og det skal ingen ta ifra han, fastslår Glenn Cato Brynestad.

Han mener det er den lidenskapen som ligger til grunn for dette stuntet.

Drømmen

- Dette er noe alle drømmer om, men få våger å ta skrittet fullt ut. Sånn sett er Kjetil veldig enkel. Man kan plante en ide og så napper han, supplerer Klokkernes.

Sjefen får god oppbacking for sine valg her i gården.

Dette handler vel litt om økonomi også? Det er ikke for hvem som helst å sende en bil til Holland for ombygging og hente den hjem etter at det er lagt ned 1000 timer på den?

Våg å satse

- Vi må våge å satse litt. Nå har vi bygget ny terminal og kan tilby lagring og omlasting for kunder. I tillegg har vi en veldig høy standard på både bilene og sjåførene våre. Det betaler seg i lengden og gjør at man kan ta seg råd til denne type ting, mener Kjetil.

BB Transport tok et valg i 2010 og skiftet ut store deler av bilparken og trakk til seg sjåførene de ønsket å ha med videre. Samtlige bor strategisk plassert i rutenettet mellom basene fra Stavanger til Brønnøysund. Ansienniteten blant sjåførene er i gjennomsnitt åtte år med offshorekjøring.

HMS

Samtidig ble det satset hardt på HMS og kvalitet. Bilene har stor motor, kufanger, strøkasser og tandem, mens hengerprodusenten Broshuis har innført en egen BB-standard, der lastsikring er tillagt litt større vekt enn på en standard offshoretralle derfra.

- Det får store ringvirkninger hvis vi ikke leverer på tid og vi mener vi får igjen for vår satsing på kvalitet fra vår oppdragsgiver, fastslår Kjetil

Han velger å fokusere på det han kan gjøre noe med, som å bygge opp Europas råeste Scania Longline, eller bestille sju nye biler som skal leveres på nyåret.

- Den dagen vi ikke kan drive som vi gjør i dag, er det slutt. Vi skal være best og beholde entusiasmen, avslutter Kjetil Borlaug.

Kjetil Borlaug håper å få oppregistrert bilen til fire personer etter hvert. «Baksetene» kan snus i kjøreretningen og mot salongen etter behov.

Med hydraulisk styring på de to siste akslingene og løft på den tredje følger hengeren etter på de trangeste steder. Tralla er 12.81 innvendig og har 3,81 uttrekk.

Klarlakk på alt fra brytere på dashbordet til ramma under motoren. Man må være nøye med hygienen når alt er hvitt innvendig.

Pauserom for langtransportsjåfører med god råd. Eieren er ikke helt bestemt på hvor han skal plassere bordet enda. Han vil være sikker ør han begynner å bore i parketten.

Rune Klokkernes har jobbet med offshoretransport siden 1983 og er en god mann for sjåfører og kunder. Rune kan svare på alt. - Jeg er sånn skapt at jeg husker målene på alle containerne vi frakter. Bare nevn et nummer. Dessuten er jeg langt over gjennomsnitt opptatt av sikkerhet, sier han og viser frem den nye hengeren. Her finnes surrefester bak kinnegrip for å kunne surre containere med kjetting uten å ta av lemmene. Man fjerner kun et kinnegrip der surringen festes. - Bruker du stropper på dette godset, kan du like godt la vær å surre, mener Rune. Han har også fått flyttet stakene to centimeter lenger ut for å få tre 30'' rør i bredden og unngå lasting i høyden. - Broshuis er veldig lydhøre for våre ønsker. Bak scenen har vi 20 tonns surrefester og foran er de 10 tonns. I tillegg har vi 3-tonns surrefester for stropper og vi har gått opp fra grad 80 til grad 100 på surrekjettingen vi bruker, sier Rune. Sola Storbilsenter er norsk forhandler for Broshuis.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!