Da TransportMagasinet ble med ministeren på dekkontroll like før jul, så han sitt snitt til å love en ekstrabevilgning på tre millioner kroner til Statens vegvesen. Resultatet har blitt en tredobling av kontroller denne vintersesongen. Nå ønsker man å følge opp erfaringene med nye tiltak.

Tollvesenet ved landets mest trafikkerte grenseovergang har døgnåpent. Hos Statens vegvesen har de ordinær åpningstid. De gjør det beste ut fra de resursene de har til rådighet.

Denne vinteren har Vegvesenet kontrollert dekk og kjettinger på 37 000 tunge kjøretøy. Det har blitt delt ut nærmere 2.000 gebyrer og 1.400 kjøreforbud. 24 grove tilfeller er også blitt politianmeldt. Dette er en tredobling av antallet i forhold til hele forrige vintersesong.

Under tirsdagens spørretime stilte stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland fra Høyre spørsmål rundt den useriøse delen av transportbransjen og hva samferdselsministeren ville gjøre med dette.

Ifølge Aftenposten lovte deretter Solvik-Olsen å satse på flere tiltak.

Riktignok har flere av disse tiltakene vært diskutert tidligere, men det er første gangen at lovnader har blitt gitt.

Blant annet ønsker ministeren å utvide prøveordningen fra Sørlandet med å bruke hjullås på kjøretøyer som har kjøreforbud samt å holde disse tilbake til bøtene er betalt.

Samtidig ble ønsket om "vinterførerkort" for utlendinger gjentatt. Allerede torsdag denne uken skal Solvik-Olsen diskutere med EU-kommisjonen dette kan innføres for definerte strekninger. Vi tipper han får litt av en jobb for å få gjennomslag for dette kravet.

Les også: Vil ta kamp med EU om vinterførerkort

Enklere er det nok å satse på et annet godt tiltak. Nemlig å sørge for døgnåpne kontrollstasjoner. I dag er det som kjent slik at f.eks. kontrollstasjonen ved Svinesund stenger klokken 15.30. Dermed venter mange med å kjøre inn i landet til lysene er slukket på kontoret.

Les også: 99,5% av tungtransporten kontrolleres ikke!

Dette lover Solvik-Olsen å gjøre noe med. Samtidig som han ønsker å få flere parkeringsplasser. I dag fylles plassene raskt opp ved kontroller, noe som medfører at kun et fåtall kontrolleres. De øvrige skyfles videre.

Skal kunne skrive ut bøter

Dessuten ønsker ministeren at Vegvesenet skal kunne skrive ut bøter. - Det er meningsløst å hente politifolk for at en bot skal skrives ut. Derfor må vi sikre nødvendige hjemler i lovverket her, sier Solvik-Olsen.

I tirsdagens debatt ble det, ifølge Aftenposten, også varslet tiltak om:

  • Krav om vinterdekk på hengere.
  • Enklere hverdag for kontrollører med digitale verktøy for å unngå unødvendig papirarbeid.
  • Ny kontrollteknologi. Ved å sjekke bilskilter automatisk, skal man fokusere på de som tidligere har skapt trøbbel.
  • Bedre drift av vintervegene. UP og Vegvesenet skal sammen følge værmeldingene og være klar før snøen kommer.

Les også: Tredoblet kontrollene

Les også: Samferdselsministeren lover bot og bedring

Kontrollplassen på Svinesund er ikke stor nok og fylles fort opp når det er kontroll. Illustrasjonsfoto

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!