Her kommer tyvene ut av trekassen og kan begynne raidet.

Når tyven(e) har sjekket godset, ringer de sine kolleger.

Tyvene arrangerer en trafikksituasjon som gjør at lastebilen må stanse. Deretter skjærer de hull i kapellet og rømmer.

Fremgangsmåten skal være å plassere en tyv (fortrinnsvis ikke store karen,) i en trekasse merket "Fragile" - altså "skjørt" gods. Dermed blir man varsomt lastet ombord og slipper tunge kasser over seg.

Når tyven er vel inne i lasten og bilen er i bevegelse, kommer tyven ut av kassen og forsyner seg av den øvrige lasten. Som oftest forsøker man å komme med last som inneholder dyre mobiltelefoner, elektronikk, smykker og liknende.

Når tyven har forsynt seg ferdig, ringer han enkelt og greit opp til sine medsammensvorne, som har fulgt etter i bil. De fremprovoserer deretter en trafikksituasjon - ofte ved å fake en ulykke - som gjør at lastebilen må stoppe. Dermed skjærer tyven hull i kapellet og rømmer med tyvegodset.

Trojansk hest

Det er spansk politi som har meldt problemet inn til Europol som nå altså offisielt har gått ut med en såkalt "Early warning notification".

For å forklare fenomenet har de også laget en video. Du finner den her.

At bander har arrangert falske ulykker og ranet lastebiler som har stanset er intet nytt fenomen, men denne metoden ved hjelp av "trojanske hester" skal tidligere ikke være kjent.

Også i Sverige

Ikke for det - vi husker at E6-expressen i Sverige opplevde det samme for noen år siden. Flere busskunder i Stockholm opplevde at koffertene deres var tømt for verdisaker. Det viste seg at en kortvokst fyr hadde blitt plassert i en stor koffert og under bussreisen altså utførte samme triks.

Hvor stort dette problemet blir i Norge, skal vi kanskje ikke spekulere i.

Vi ser for oss tyver som oppdager at de ikke ble lastet på en kapelltralle, gitt, men som sitter der i et låst skap...

Husker du forresten videoen om de rumenske tyvene som stjal last fra lastebiler - i fart?

Vi er litt usikre på hvilken type helseforsikring disse tyvene har.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!