Forordningen med nye bestemmelsene om fartsskrivere for busser og lastebiler over 3.5 tonn ble ifølge Europalov.no publisert i EU-tidende 28. februar 2014.

Det nye regelverket medfører altså at nye kjøretøy om tre år vil bli utstyrt med smarte fartsskrivere som kan kommunisere med kontrollutstyr langs veiene.

Fartsskriveren vil signalisere til kontrollører dersom den har registrert uregelmessigheter som kan begrunne en nærmere kontroll. Dette skjer mens kjøretøyet er i bevegelse ute på veien.

Trådløs

De nye generasjonen fartskrivere vil også kunne kobles til satelittnavigasjonssystemer, og på den måten også være til nytte for bileier og sjåfør.

Likevel er det myndighetene som trolig vil få mest utbytte av å kunne følge transportenheter på denne måten.

Mulighetene for å kontrollere kabotasje og sosial dumping vil øke med det nye verktøyet.

Minuset er at man må vente til 2017 eller 2018 før de nye fartskriverne er på veien.

Kabotasje

EU-kommisjonen ønsker at myndighetene skal få tilgang til data på fartskriveren på avstand via trådløse linker og geografiske data vil etter planen registreres ved start, hver tredje time, og ved kjøringens slutt.

Fartskrivere utvikles stadig og dette er neste skritt for å gjøre dem mer motstandsdyktige mot manipulasjon. Mye å henge fingrene i for fartskriverprodusentene fremover altså.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!