TRANSPORTmessa på Gardermoen 2013 ble en stor suksess! 10.489 besøkte messa i løpet av tre dager, og på lørdag var det til tider problematisk å komme fram på messeområdet.

Det at vi nå avholder dette hvert år, gjør sitt til at arrangementet ikke er en "messe" i ordets forstand. Mer det vi selv har sagt så mange ganger; markedsplass!

Fjorårets arrangement ble av mange regnet som bedre enn de første seks messene vi laget - til sammen! Uten at vi skal si oss mer enig i det enn at det nær sagt eksploderte for oss som arrangør etter 2013-utgaven. Rekordmange utstillere, rekordutvidelse av utstillerplass. Dessverre også rekordmange vi ikke hadde plass til, og for å ta den siste rekorden - aldri før har vi hatt så mange henvendelser fra nye potensielle utstillere som etter vi lukket portene i fjor.

Les også: Ny rekord for TRANSPORTmessa!

Hva årsaken er?

Vi aner ikke selv, for å være helt ærlig. Men vi hører utstillere fortelle om et delvis nytt publikum, og da først og fremst langveisfarende publikummere som ankommer arrangementet som et verktøy for seg selv. DET er vi strålende fornøyd med. Og enda mer strålende stolte av.

For er det noe vi ønsker så er det at denne "markedsplassen" skal være et matnyttig verktøy mellom tilbydere og brukere av transportmateriell. Selv om vi misunner alle grumbilene som er på Elmia.

Frekvens viktigst!

Det at vi flyttet messa til første helg i september, hvert år, var godt på så mange måter. "Ham der Oven" er gjerne litt rausere med været på sensommeren enn under den lunefulle våren.

Uansett - det at vi nå avholder dette hvert år og folk stoler på at vi gjør det i praksis - gjør sitt til at arrangementet ikke er en "messe" i ordets forstand. Mer det vi selv har sagt så mange ganger; markedsplass!

Les også: TRANSPORTmessa 2014

Vår gode samarbeidspartner Nettbuss, som kjørte tusenvis av messedeltakere mellom OSL og vår arena, bekrefter våre egne antakelser om at når et par hundre tilbydere av lastebiler, hengere, transportmateriell og -utstyr står side om side. Ja så er det turen verdt for en vurdering av transportutstyr enten man handler det omgående, når man har kommet hjem eller når utstyret skal byttes inn om noen måneder.

- Noe som ikke hadde vært til stede dersom dere ikke hadde hatt kontinuitet i det dere gjør, uttalt av en av høvdingene hos en av våre bilimportører lørdagen under sist messe. I det en entrecot og en halvliter øl ble fortært i sirkusteltet, mens Bjørn Nilsen sang Truck Driver Man med en av konkurrentenes biler stående på hver side av Ekeri-tralla som var scene for våre faste musikere.

Beklager, maks 200!

De fleste fra 2013 hadde valgt å registrere sine bestillinger for årene 2013/2014/2015, mange fra fjorårets venteliste og minst like mange nye potensielle vil gjøre sitt til at de 200 utstillerne vi håper å huse i år. Med sikkerhet medfører mange som ergerlig nok ikke kommer lenger enn til en 2014 venteliste..

- Dere må ta ansvar og utvide ytterligere, fikk vi vite bryskt fra en påbygger rett før jul. Visstnok med flere konkurrenter av han som enig i budskapet. Mailen ligger der, vi har ikke glemt den.

- La oss avholde 2014-utgaven av TRANSPORTmessa på Gardermoen og så se hva vi gjør! Er undertegnedes eneste forsvar. Skal vite at vårt messekonsept faktisk er videreutviklet etter forslag, ønsker og sinte meldinger fra dere utstillere. Alt like bra, for i denne bransjen kaller vi da fortsatt en spade for en spade.

Velkommen!

Claudia Walther heter jenta som sørget for at Steco Miljø AS i Lier ved Drammen ble første nye utstiller for 2014. Vi ønsker alle velkommen - nye som gamle - samtidig som vi ber om forståelse for at plassen vi har oppe i skauen ved Gardermoen ikke er større en den er. Tidspunktet er 4. - 6. september og ytterligere informasjon finner man på www.TRANSPORTmessa.no

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!