Tidemann Transport ApS holder hus like ved Hjørring. Jens Tidemann er på møte med andre transportører da vi svinger innom, men vi treffer en gammel kjenning på kontoret.

Tidligere bileier Kurt Thomsen er pensjonist nå, men hjelper litt til i den lille transportbedriften. Kurt er et kjent ansikt for mange vestlendinger etter mange års fast kjøring på Norge.

Han kom som regel inn med båten til Kristiansand og jobbet seg oppover kysten til Bergen før han tok båten hjem igjen.

Pellets

Hos Tidemann går det mest i pelletskjøring til varmeverket i Hjørring. 30 000 tonn går med hver vinter. Det er en av nisjekundene Tidemann jobbefor. De som har egne kunder sitter veldig stille i båten i dagens danske transporthverdag. De føler seg utsatt, innrømmer Kurt.

- Jeg syns jeg merket at denne utviklingen startet allerede for over 10 år siden, da jeg hadde egne biler og kjørte på Norge. Jeg solgte mine to siste biler i 2004. Inntil da gikk vi i fast rute mellom Århus og Bergen. Jeg kjørte for Samson, som så ble de overtatt av DSV. Det gikk sånn noen lunde, men så kjøpte DSV opp DFDS og lagde en røre av hele kjøringen. Vi måtte losse løstraller som ble sendt opp med båt til Bergen og det var ikke moro lenger. Vi skjønte at dette var ulovlig kabotasje og jeg valgte å trekke meg ut av transporten som bileier. Det ga en veldig dårlig magefølelse å jobbe slik.

Les også: Kabotasjeproblemer i Danmark

Papirer

Nå sitter jeg her og flytter på papirer, smiler han.

Han er spent på politiets nye innsatsgruppe mot ulovlig transport. Etter det han har lest og hørt har de vært meget effektive så langt.

Kurt har i likhet med Christian Jensen ikke sans for speditørene som eier noen biler og kaller seg transportører. - Hvis ITD skal påberope seg å snakke transportørenes sak i kabotasjedebatten så snakker de med to tunger, mener han.

God tid

Vi får inntrykk av at frontene mellom speditører og transportører er mye steilere i Danmark enn det vi ser i Norge. Retorikken er tøff når man omtaler «fienden».

- Jeg fikk med meg den gode tiden mens jeg kjørte på Norge. Jeg er glad jeg solgte da jeg gjorde. Et år var jeg med Fjord Line fra Bergen til Hanstholm 47 fredager. Det var en fin tid, smiler Kurt Thomsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!