Volkswagen er største eier i Scania. Det har de vært siden 2008. Men de eier ikke alt. Fredag kveld kom konsernet med et bud til samtlige aksjeeiere.

VW vil nemlig kontrollere hele konsernet. Ikke så rart. På den måten kan de omrokkere krefter internt gjennom hele selskapet.

Med nær 300 millioner aksjer i potten, vil budet på 22,26 euro pr. aksje bety omkring 60 millarder svenske kroner. Dette innebærer en gulrot som representerer en premie på 57% fra årsskiftet for de som eier de viktige A-aksjene.

Ifølge en pressemelding sluppet fredag kveld, ønsker Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn Scania totalt inn under sin paraply grunnet både produktene, markedsposisjonen og sin teknologiske ekspertise.

Nettopp det siste har gitt grobunn for mange spekulasjoner og direkte påstander den siste tiden. VW har blitt beskyldt - via sitt eierskap - for å tappe Scania for kompetanse til fordel for moderselskapet.

Dette blir langt på vei, om ikke bekreftet, så iallefall presentert som et ønske i pressemeldingen fra VW. De hevder at dagens eierstruktur ikke gjør det mulig å utnytte potensialet av eierskapet fullt ut.

Dette som følge av de juridiske begrensningene som er satt for å beskytte minoritetsaksjonærene i Scania. Ifølge svensk lovgivning må nemlig kompetansen holdes på "en armlengdes avstand".

Det planlagte fulle oppkjøpet av Scania har som mål å fjerne disse begrensningene og innføre forbedringer raskere og få synergieffektene på plass hurtigere, hevdes det.

Les også: Volkswagen slår sammen Scania og MAN

Volkswagen har handlet Scania-aksjer siden tusenårsskiftet og kontrollerer i dag, sammen med MAN, 89,2 prosent av de stemmeberretigede aksjene.

Budet har dog noen forutsetninger. Den viktigste er at VW vil overstige eierskapet til mer enn 90% av Scania. Dermed kan de nemlig stryke hele Scania fra børsen.

Det er allikevel ingen planer for strukturelle endringer. Som eier vil VW bevare sterke merkevarer og la de beholde sin identitet, tradisjoner og selvstendighet. - Det vi har oppnådd med Audi og Porsche (der dro de det kortet) vil vi oppnå med Scania, avslutter Winterkorn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!