Karl-Erik Andreasson startet bedriften i 1980. I dag er det et familieforetak der også Yvonne Andreasson er involvert. Med utgangspunkt i terminalene i Gøteborg og Jönköping transporteres stykkgods over hele Europa.

- Vi vant den første tvisten i Arbetsdomstolen (AD). Vi vil ikke eventyre den framgangen gjennom å drive en andre prosess, der forutsetningene er annerledes, sier Transports jurist Marcel Carlstedt i en melding på fagforeningens hjemmeside.

Bakgrunnen for tvisten er Andreassons Åkeris praksis der de bemanner sine svenske lastebiler med polske sjåfører, som var registrert som selvstendige næringsdrivende i hjemlandet. Disse ble rekruttert via det polske bemanningsselskapet Zimit med Andreassons som eiere. Zimit har senere gått konkurs.

Dermed betalte ikke disse sjåførene skatt til Sverige, og Andreassons betalte heller ikke arbeidsgiveravgift for disse. Omkring 150 lastebiler ble bemannet på denne måten. En av sjåførene, Radoslaw Rostkowski, saksøkte Andreassons Åkeri ved hjelp av den svenske fagforeningen. Parallelt har svenske skattemyndigheter fremmet et krav på 10,5 millioner svenske kroner i arbeidsgiveravgift og skatt, fordi de mener at sjåførene i praksis har vært ansatt, ikke drevet som selvstendig næringsdrivende. I høst gikk saken for den svenske arbeidsdomstolen.

Der ble det slått fast at den polske sjåføren var ansatt hos Andreassons Åkeri. De måtte dermed betale 100.000 svenske kroner til facket, samt saksomkostninger på nesten 400.000 kroner.

Den saken finner du HER

"Facket" ga seg

Dommen fikk stor oppmerksomhet i transportnæringa og mange så fram til neste runde. Fagforeningen Transport hadde nemlig bestemt seg for nok en rettsak, denne gang på vegne av nesten 140 polske sjåfører som hadde tilsvarende jobber hos Andreassons. Et økonomisk krav på svimlende 20 millioner svenske kroner mente "facket" at Andreassons skulle betale dem.

Nå har det hele endt med et forlik mellom Transport og Andreassons Åkeri. De 20 millionene har skrumpet inn til nærmest ingenting. Mot 175.000 kroner legger fagforeningen nå ballen død. Ingen rettsak, ingen millionkrav altså.

Årsaken skal være at domstolen uttalte at hvert tilfelle med de polske sjåførene måtte vurderes hver for seg.

Opprør

- Den første dommen var en viktig seier for fagforeningen, men AD (Arbetsdomstolen) slo også fast att hver person måtte behandles individuelt når spørsmålet om ansettelse eller selvstendig næringsdrivende skal avgjøres. Radoslaw Rostkowski ville bli representert av oss og stilte dessuten opp i domstolen. De forutsetningene fantes ikke for resten av sjåførene. For ikke å risikere noe i forbindelse med det vi oppnådde i den første saken, pluss medlemmenes penger i en kostbar prosess med uvisst resultat, valgte vi å inngå et forlik, forklarer Carlstedt.

Nyheten om forliket har ført til reaksjoner i Sverige. Hadde virkelig ikke fagforeningen Transport noen tro på at de ville nå fram i denne prinsipielt viktige saken? På sosiale medier er det flere fagforeningsstemmer som truer med å melde seg ut av Transport etter denne avgjørelsen.

Når det gjelder kravet fra svenske skattemyndigheter på 9,5 millioner kroner i arbeidsgiveravgift, og en ekstra million i restskatt, så skal dette kravet stå fast. Andreassons Åkeri har overklaget kravet, men etter hva vi har grunn til å tro så har de allerede måtte betale inn 9,5 milloner kroner som de eventuelt får tilbake hvis klagen deres tas til følge.

Les om Skatteverkets krav HER

Må betale kan du lese om HER

Et konstruert tilfelle sier Andreassons HER

Les om da Andreassons Åkeri ble tatt for ulovlig kabotasje HER

Da Andreassons bemanningsselskap gikk konkurs kan du lese om HER

Andreassons Åkeri fra Sverige trekker mye for Kuehne + Nagel, og er et vanlig syn i Norge. Nå er selskapet dømt i retten i Sverige. Her et bilde fra da de ble tatt for ulovlig kabotasje i Norge. © Vidar Herre, avisa Hordaland

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!