Et team på 50 medarbeidere, 20 skjulte kameraer og profesjonelle skuespillere lurte yrkessjåføren Daniel i teaseren som Scania har laget rundt konkurransen. De hadde lurt oss også.

Om du ser denne hånden komme mot deg, tipper vi det setter igang noen reflekser.

Konkurransen startet som en respons på Europakommisjonens direktiv i 2003 om føreropplæring, som tok sikte på å minimere miljøpåvirkningen fra veitransport ved å øke fokus på trafikksikkerhet og drivstofforbruk.

EU-kommisjonen har siden sluttet seg til arrangementet som har vokst fra 18.000 deltakere for ti år siden til dagens utrolige 85.000.

Overraskelser på lur

Yrkessjåfører møter flere utfordringer i løpet av en arbeidsdag enn bare det å kjøre fra A til B. Dette prøver man å gjenspeile i årets arrangement ved ha en rekke overraskelser på lur for å holde sjåførene på tå hev. Akkurat det siste ser du i videoen under. Videoen er Scanias invitasjon for påmeldelse. Tittelen "Cargo Madness" forteller litt av hva man kan forvente seg.

Sjåføren får seg litt av en overraskelse, for å si det slik...

Mikael Person, General Manager for Scania Driver Competitions, har fulgt konkurransen tett siden starten. "Vi tror konkurransen har en innvirkning, " sier han. "Ferdigheter og sjåførers fokus på trafikksikkerhet øker i markeder der Scania arrangerer disse konkurransene. " Person har forøvrig vært prosjektleder i en årrekke og vet hva han prater om.

Blant sponsorene i Europa finner vi også i år dekkprodusenten Michelin, den internasjonale veitransportunionen (IRU) og det store tilhengerfirmaet Schmitz Cargobull.

I Norge starter konkurransen opp etter påske.

Les også: Kåret til Norges beste sjåfør

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!