Klare og tydelig designtrekk med en kjempekjeft foran. Nye Transit er lett å kjenne igjen og gjøre et godt inntrykk bak rattet.

Førerplassen er god med gode armlener og fin sittestilling. Vår testbil hadde elektrisk instilling av førersete, som er tilleggsutstyr. Vi synes det er litt snålt at gps-enheten ikke er integrert i bilens egen skjerm.

Understell, styrerespons og støynivå var alle ting vi noterte som positive.

Store karakteristiske frontlykter, men vi ser ingen lyktespylere.

Store plastikkfangere og lister skal beskytte rundt. Integrert ryggekamera er tilgjengelig. Bildene kommer da opp i sladrespeilet.

Første turen bak rattet på nye Ford Transit lover godt. Støysvak, komfortabel, lettkjørt med et lavt støynivå, er førsteinntrykket etter noen timer rundt i Barcelona. Følelsen av bedre kvalitet preger materialene i interiøret og opplevelsen av bilen. Lukking av dører, både foran og bak, styrker dette inntrykket.

Varebilen som tar over i størrelse der Transit Custom blir for liten, heter altså bare Ford Transit og den kommer i 450 varianter.

Ikke automat

Det er positivt at man nå kan velge mellom forhjulstrekk, bakhjulstdrift og firehjulsdrift. Et fortsatt negativt punkt, er at den ikke kommer med automat.

Serviceintervallene er økt til 50.000. Ford har også gjort en del endringer som eieren ikke får direkte glede av selv, som å konstruere bilen mer servicevennlig.

Å skifte bakbremser tok på den utgående modellen 2,6 timer, på den nye skal dette kunne gjøres på 1,3 timer. 17 slike servicepunkter er forbedret.

Tre lengder - to høyder

Tre lengder blir tilgjengelig, L2 - medium akselavstand og 11,2 kubikkmeter, L3 - lang akselavstand og 13 kubikkemter og L4 - lang akselavstand med forlenget ramme og 15,1 kubikkmeters varerom. To takhøyder, H2 og H3 hvor sistnevnte er standard på L4. H2 er standard på L2 og L3. Transit er delt inn i tre vektklasser, 310, 350 og 470. Som L2-versjon har Transit plass til fire paller mot forgjengerens tre paller.

Større og mer utstyr

I forhold til tilsvarende utgaver av utgående modeller, har den nye kassevogna 10 prosent større varerom. To utstyrsnivåer, Ambiente og Trend blir tilgjengelig, som på Connect. Men Ford Norge skal lage en tilleggspakke til Trend , en premiumspakke som inneholder Adaptiv cruisecontrol, ryggekamera, parkeringssensor foran og bak, filskiftvarsler og regnsensor. Når man først har valgt Trend-pakka, skal det være vanskelig å avslå Premiumspakka, i følge Damir Ljubuncic, produktsjef for Ford nyttekjøretøy i Norge.

2,2 Duratorq

En Duroatorq dieselmotor på 2,2 liter kommer i effektene 100, 125 og 155 hestekrefter. Med henholdsvis 310, 350 og 385 Newtonmeters trekkraft, oppleves motorene som sterke nok på den vesle prøverunden i Barcelona.

Sparsom

Mye fokus blir gitt til Econetic-utgavene som nå er utvidet til seks modeller og i forhold til forrige generasjons Econetic, skal denne spare ytterligere seks prosent. 125-hesteren har auto-start-stop som standard i tillegg til akselerasjonskontroll og fartsbegrenser på 110 kilometer i timen skal være med på å spare.

Elektronisk sikkerhet

En myriade av elektroniske hjelpesystemer skal sørge for at det blir mindre sannsynlig at du klarer å tabbe deg ut. Traction control, TCS, Torque vectoring control, Roll-stability control, RSC, Curve control, CC, Trailer sway control, TSC, Emergency brake light, EBL, Hill start assist, HSA, Load adaptive control, LAC, Emergency brake assist, EBA. Alle disse blir oppsummert som Electronic stability control, ESC. Lane assist er også kommet på plass i den nye Transiten.

Europas biler vil komme fra Fords fabrikk i Kocaeli, Tyrkia. De første bilene vil være på norske veier i mai.

Sprinter-killer?

Ford Norge har hårete mål om å ta førsteplassen fra Mercedes Sprinter i dette segmentet. Det vil si at de har håp om å selge 600 slike biler neste år.

Varerommet i den største utgaven L4 har seks surrekroker og fem LED-lamper. Volumet er 15,1 kubikkmeter.

Dette var smart. Setter opp dørene i 90 grader, kan du låse de der med denne bryteren. Budbilsjåfører vet hva det vil si med store dører som blir blåst igjen i sterk vind eller helling.

Transits førerplass og førerhytte er krydret med oppberaringsrom, godt gjennomtenkte og godt plasserte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!