Legg merke til maskeringen på hjørnene oppe på taket? Skjuler det seg integrerte ekstralys der mon tro? Foto: CarPix

Vi tipper at den nye modellen får flatt gulv. Ellers legger vi merke til det store utvendige oppbevaringsrommet. De store speilhusene er lureri, kun for å maskere hvordan den egentlige speilene blir. Foto: CarPix

Denne kamuflerte lastebilen er registrert som en 2012-modell Scania R730 6x4. Vi er ganske sikre på at dette er den neste Scania-modellen, mest trolig med flatt gulv. Ser DU en forkledd lastebil så send oss tips og bilder om det.

Spionfotografen skal egentlig ha vært på jakt etter en helt ny personbilmodell da en maskert lastebil dukket opp. Dermed havnet det som trolig er Scania R-seriens etterfølger på minnebrikka til fotografen. Bildene viser en sterkt maskert lastebilhytte. Blant annet ser vi at det er påmontert en rekke plater med distraherende fasong, både i fronten, på taket, over forhjulene og på dørene, opp mot sideruta.

I tillegg er flere deler av hytta tapet opp med kamuflasjetape. Alt for å forville fienden!

Teppefall snart

Selv om MAN og Scania nå er i Volkswagen-familien begge to, er vi sikre på at bilen vi ser på disse bildene er av den neste Scania-modellen, arvtageren til dagens R-serie. Og det begynner vel å bli på tide med en skikkelig fornying? Ikke for det; Scania har da jaggu fornyet seg mye opp gjennom årene, siden 4-serien ble lansert i 1995. Men hytteskallet har forblitt relativt uforandret. Litt smått og godt som nye lykter, grill og litt annet stæsj utvendig, men fortsatt er det tydelig at det er den gamle hytta de har flikket på. Det sier kanskje litt? Designet fra gamle 4-serien holder seg rett og slett godt. Men nå har alle andre kommet med nye hytter, til og med lille Sisu fra Finland.

Derfor regner vi med teppefall for splitter ny Scania om ikke altfor lenge.

Flatt gulv?

Hva skal vi så si om bildene vi her presenterer? Det ser ut til at Scania holder stilen med blant annet en kraftig buet frontrute, for minimal aerodynamikk, og at de fortsetter der de slapp med ruta i loddrett posisjon. Dermed er de innvendige arealene ivaretatt.

Ser vi på dørene her, som er kraftig forkledd, ser vi at det loddrette dørhåndtaket også videreføres i en eller annen form. Dørbladet går langt ned, med andre ord er det fortsatt plass til treskoa i stigtrinnet innafor døra. Vi regner det som sikkert at det blir en versjon med flatt gulv i nye Scania, og det kan se ut som om dette gjelder den avbildede bilen. Ikke minst når vi ser på sjåførens sittestilling bak rattet. Bak døra ser vi at det er lagt opp til et stort oppbevaringsrom. Ellers legger vi merke til en meget rett bakvegg som er flat helt opp, som igjen betyr oppslått overkøye helt inntil bakvegg, og/eller skap helt der bak. Vi tipper begge løsninger, avhengig av om den bestilles med en eller to senger. .

Når det gjelder skjermbuen over forhjulene ser det ut til at den har fått et litt flatere parti, som faktisk kan minne litt om det nye Volvo FH har.

Mer kjøling

Selv om fronten på lastebilen er kraftig forkledd ser vi tydelig at grillen er åpnet for mer kjøling, noe som er viktig med tanke på å klare de strenge utslippskravene. Ikke minst gjelder dette for Scanias V8-motor. En motorkonstruksjon i V-form er vanskeligere å kjøle ned enn en rekkemotor. Det kreves god plass rundt motoren for å klare det, og kjøling er av avgjørende betydning når det gjelder å takle utslippene.

Den nye, kraftige støtfangeren inneholder selvsagt et lysoppsett, men på den maskerte modellen er det hengt på noen rare, runde lys(?) som neppe kommer på den ferdige bilen. Det vi derimot legger merke til er nye hovedlys som, bak maskeringen, ser ut til å bli betydelig større enn dagens lykter. Ser man nøye etter så er hovedlysene vinklet noe, som antagelig vil gi nye Scania sitt personlige preg, trolig ved bruk av innramming i LED. Den firkantede klossen nederst i grillen ser ut til å være avstandsradar.

Ved første øyekast ser det ut til at nye Scania skal få de samme håpløse speilhusene som søstera MAN TGX benytter, men ved å zoome inn på bildet ser vi at dette er løst påsatte hus, utenpå de egentlige speilene. Det gir håp om at Scania vil få mer trafikksikre speilhus enn på dagens R-serie.

Som FH og XF

Oppe på takskalken er det også kraftige maskeringer. Om dette kun er for å forvirre ved å sørge for at designet framstår annerledes er vi ikke helt sikre på? Det kan også være for å skjule noe. I dette tilfellet skulle det ikke forundre oss om maskeringen skjuler at nye Scania kommer med integrerte ekstralys i hjørnene, slik både Volvo FH og DAF XF har.

Vi har sagt det tidligere og vi gjentar det gjerne; vårt stalltips er at arvtageren til dagens Scania-modell får Verdenspremiere på den store nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover til høsten. Det spennende blir bare om nyheten slippes tidligere, eller om gjengen i Södertälje har bestemt seg for å kuppe hele utstillingen? Det er nemlig ingen av de andre produsentene som vi tror kommer med de store nyhetene denne høsten.

Med mindre også MAN kommer med nytt førerhus da, basert på det samme som det nye til Scania? Uansett så gleder vi oss!

Har du mer informasjon om den nye Scaniaen, eller kanskje du har bilder av den i maskert eller umaskert utgave? Ta kontakt med oss i redaksjonen umiddelbart!

Les mer om nye Scania HER.

Porsche hjelper Scania kan du lese om HER

Bilen er kraftig maskert, men det er ingen tvil om at dette er den arvtageren til dagens Scania R-serie. Foto: CarPix

Har du mer informasjon om Spion-Scaniaen? Ta kontakt med oss i redaksjonen umiddelbart. Foto: CarPix

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!