Cargosjef Rune Hetland er svært glad for at det blir orden på tolltullet.

Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag ca 450 ansatte, hvorav 85 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand og Hirtshals, og 365 sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen økes i sommerhalvåret med om lag 80 ansatte. Tallet på sjøansatte øker i år til ca 510 personer i høysesongen. © Espen Gees

Husker du saken vi omtalte før jul der norske tollregler stengte for å flytte opp mot 100 vogntog fra vei til sjø? Vi kalte den "Velkommen ombord, eller...?"

Fjord Line ønsket nemlig å frakte gods på transportetappen mellom Stavanger og Bergen på sine seilinger til Hirtshals - men den gang ei. Avslaget ble begrunnet med at skip i utenriksfart er fritatt for merverdiavgift og andre norske særavgifter på salg av mat og drikke om bord.

Avgiftsfritaket på salg av mat og drikke på hele strekningen mellom Norge og Danmark medfører at Fjord Line som følge av norske tollbestemmelser ikke kan ta med vogntog og sjåfører mellom Bergen og Stavanger og motsatt - selv om skipene på denne strekningen seiler halvfulle.

Man var altså redd for (måtte Gud forby) at sjåførene skulle få seg en momsfri middag!

Nå har samferdselsminister Ketil Solvik Olsen lovet en løsning på saken - Vi regner med at opp til 100 vogntog hver dag kan flyttes fra E 39 mellom Bergen og Stavanger til våre nye cruiseferger, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line. Han vil gi den nye regjeringen honnør for dette som har vært en byråkratisk kasteball i årevis.

Finansdepartementet har ifølge samferdselsministeren sendt brev til Toll- og avgiftsdirektoratet med beskjed om at avgiftsproblemet må være løst innen 1. april.

I en pressemelding skriver administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal følgende: Vi retter en stor takk til statssekretær Bård Hoksrud (FrP) og flere stortingspolitikere som har engasjert seg i saken, i sær Siri Meling (H) og Gjermund Hagesæter (FrP).

- Det har også hatt betydning at fylkestinget i Hordaland i juni i fjor enstemmig ba finansministeren se nærmere på tollreglene slik at avgiftsfri servering og salg av varer på Fjord Lines skip kan kombineres med sjøtransport av gods mellom havner i Norge.

Dermed later det til at denne "Heia-Norge"-saken kan få en lykkelig slutt allikevel. Og husk: Det finnes ikke noe som heter en gratis lunsj.

Les også: Verdens første LNG-ferje i utenriksfart

Tollvesenet mente at en yrkessjåfør ikke kunne spise avgiftsfri middag ombord i en utenriksferge mellom Bergen og Stavanger, for så å kjøre i land igjen. Det skulle jo tatt seg ut.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!