Slanger, pumpe og to store tanker lå skjult bak skapet. Tankene målte hver omkring 1,7 meter lengde, samt drøye halvmeteren i høyde og bredde.

Med pumpe ferdig koblet går det raskt å fylle tankene. Fra tankene gikk det en slange opp i tralla også. Vi vet ikke hvor den gikk og om tralla skjuler flere tanker, men vi vil anta at den var et skalkeskjul og gikk til aggregatet. Men hvilket aggregat trenger nihundre liter i tillegg til sin egen tank?

Trekkvogna er også spansk. Kort tid etter at dette siste bildet ble tatt, kom det en sint sjåfør løpende, gitt. Vi stanset ikke for å høre hva han hadde på hjertet. Nå er Volvoen på vei til reparasjoner i Sverige.

Tollvesenet bekrefter at også de så de ekstra dieseltankene på bilder tatt i scanneren.

- Det er for jæ.... Vår tipser rister på hodet og peker mot den spanskregistrerte frysetralla som som står foran oss på Svinesund.

- Den ble visstnok stanset grunnet dårlige dekk, forteller han og peker mot skapene på siden der kjettinger og tompaller gjerne blir stuet inn.

Bak lemmene skjuler det seg profesjonelt pumpeutstyr og to store dieseltanker, hver på omkring 450 liter.

Selve aggregatet er stille. Antakelig er temperaturen allikevel kald nok for sylteagurkene som står stablet inni skapet. De skal til en møbelvarekjede.

Selve trekkvogna står på langstidsparkeringen. Der er også sjåføren som følger svært godt med på alt som foregår på plassen. Vi har sjekket, han er ikke tilstede når vi åpner skapene. Det er en trygghet. Vi slipper bråk og han vet ikke at han er avslørt.

Er klar over traileren - men kan ikke gjøre noe

Statens vegvesen er klar over traileren. - Det er riktig. Transporten ble stanset fordi trekkvogna hadde så mange mangler at den er å betrakte som skrot. Ikke virket ABS, eksosen slang, lysene virket dårlig og den manglet kjetting. For å nevne noe. Dessuten var det for dårlige dekk på tralla. Den ble kontrollert under en storaksjon i forrige uke. Det forteller to av kontrollørene da vi spør hva de kan fortelle oss.

- Er dere klare over de ekstra tankene?

- Ja, vi fant dem da vi kjørte settet over grava for å sjekke bremsene. Vi har sett flere løsninger i samme retning tidligere, men dette er nok det mest profesjonelle vi har opplevd.

- Betyr det at den bare blir sendt videre med dieseltyveri-utstyret så fort den får skiftet dekk?

- Ja. Trekkvogna blir stående, men så snart traileren har nye dekk, kan den fortsette. Dette kan ikke vi gjøre noe med. Dessverre.

Så tankene i scanneren, men...

Men hva med tollvesenet? Vi ringer tollsjef Wenche Fredriksen som kan bekrefte at den aktuelle transporten har vært innom scanneren på Svinesund i en rutinekontroll og at de fant tankene. Men så lenge de var tomme inn til Norge, er det ingenting de heller kan gjøre.

Dieseltyvene må altså bli tatt på fersk gjerning før de kan taes. Frem til det, er det fritt frem på norske veier.

Siste: Politiet henlegger 97 av 100 anmeldte dieseltyverier. Når blir første dieseltyv lynsjet?

Les også: Dieseltyver herjer fritt

Les også: Rumenske dieseltyver tatt

Les også: Lastebilsjåførenes nye supervåpen

Stroppet og klart. Ifølge kontrollørene brydde ikke sjåføren seg om at de fant tankene. Enten var han kastet inn på denne transporten og ikke visste noe, eller så brydde han seg ikke.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!