Bagasjeromskapasiteten i lang versjon måler 3,6 kubikkmeter og nyttelasten inkludert passasjer er på 614 kilo i følge vognkortet.

Ford Transit Connect Trend LWB 1,0 EcoBoost M6:

Motor: 3 sylindre i rekke DOHC 12 ventiler turbo og intercooler

Effekt: 100 hk / 170 Nm

Gearkasse: seks trinn manuell

Drift: FWD

Utslipp: 129 co2 g/km

Forbruk: 0,56 - 0,72 l/mil

Bredde: 184 cm

Høyde: 186 cm

Lengde: 482 cm

Akselavstand: 306 cm

Egenvekt m fører: 1506 kg

Nyttelast m passasjer: 614 kg

Maks hengervekt:1200 kg

Pris fra: 213.300 kr

Pris prøvekjørt: 229.000 kr

Vi var heldige nok til å være først ute med å kjøre nye Ford Transit Connect på norske veier. Opplevelsen er god, med bare småplukk å hente på den negative siden.

Kjører godt

Å måtte skrive hver gang at et nyttekjøretøy fra Ford kjører godt, begynner å irritere oss litt.

Men det er jo sant, Transit Connect er god å kjøre, sitter bra på veien, har svært god styrerespons og en god førerplass.

Støynivået og kvalitetsfølelsen er dessuten forbedret flere hakk fra gamle Connect.

EcoBoost

Dette blir den første varebilen tilgjengelig med Fords EcoBoost-motor på en liter og tre sylindre. Den produserer 170 Newtonmeter og 100 hestekrefter og vi må si at den fungerer overaskende godt, selv med to voksne og litt last i varerommet.

Litt uvant er det å måtte kjøre opp turtallet for å få nok kraft i en slik varebil, men det er en vanesak, som det meste annet.

På langkjøring holder det å sjalte ned til femtegear i motbakkene, sjettegearet fungerer fint på kjøringen ellers.

Forbruket

Det oppgitte forbruket på 0,56 liter på mila på blandet kjøring, klarte vi bare å oppnå på jevn landeveiskjøring med hastigheter på rundt 80 km/t.

Mange av milene ble kjørt av på motorveier med 100-sone, da gikk forbruket opp til over 0,7 liter på mila. Likevel skal det sies at vår bil bare hadde gått 20 mil da vi fikk den, så vi har vært med på å kjøre den inn.

Etter vår første tur med nye Connect spurte vi oss selv om den kunne bli den nye klasselederen.

Ny klasseleder?

Ikke en umulighet i visse markeder kanskje, for Ford har kommet med en god moderne bil med mye bra tilgjengelig sikkerhetsutstyr.

Men for Norge er nok modellpaletten for enkel til å nå ut til alle de kresne norske kundene. Den mangler firehjulstrekk og har kun automat i kombinasjon med bensinmotor på 150 hestekrefter, for å nevne noe.

Småplukk

De drøyt 200 milene vi rakk å legge på den vesle Forden forgikk på klinete, salte, kalde og mørke veier. Da er det viktig med gode viskere og god spylefunskjon. Sistnevnte fungerte dårlig på E6 i kuldegrader. Spylefunksjonen rakk ikke langt nok opp på ruta, med det resultatet at man bare fikk gjort rent to striper.

Ved langkjøring savner vi armlener på førerstolen og armlenet i førerdøren fungerte ikke for undertegnede.

Vi kjørte treseters versjon og de fleste skjønner sikkert at i en slik bil vil det midterste setet bli i det minste laget. I Transit Connect er det så og si ikke beinplass til denne passasjeren, men det gir mulighet for de med barn. Kjører man med en voksen passasjer, byr benken på et relativt lavt komfortnivå, særlig på lengre turer.

Interiøret er moderne, men funksjonelt. Førerplassen er god, men vi savnet armlener. Som treseter fungerer den kun om man har et barn i midten, det er ikke plass til beina til en voksen person her. Midtseteryggen kan legges ned og blir til bord med to koppholdere.

EcoBoost-motoren er på en liter, tre sylindre, 170 Newtonmeter, og 100 relativt friske hestekrefter, noe som gjør turen til en god opplevelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!