Ford Transit Connect Trend 1,0 EcoBoost:: Nye Connect prøvekjørt i Norge
Vi var heldige nok til å være først ute med å kjøre nye Ford Transit Connect på norske veier. Opplevelsen er god, med bare småplukk å hente på den negative siden.
Kjører godtÅ måtte skrive hver gang at et nyttekjøretøy fra Ford kjører godt, begynner å irritere oss litt.
Men det er jo sant, Transit Connect er god å kjøre, sitter bra på veien, har svært god styrerespons og en god førerplass.
Støynivået og kvalitetsfølelsen er dessuten forbedret flere hakk fra gamle Connect.
EcoBoostDette blir den første varebilen tilgjengelig med Fords EcoBoost-motor på en liter og tre sylindre. Den produserer 170 Newtonmeter og 100 hestekrefter og vi må si at den fungerer overaskende godt, selv med to voksne og litt last i varerommet.
Litt uvant er det å måtte kjøre opp turtallet for å få nok kraft i en slik varebil, men det er en vanesak, som det meste annet.
På langkjøring holder det å sjalte ned til femtegear i motbakkene, sjettegearet fungerer fint på kjøringen ellers.
ForbruketDet oppgitte forbruket på 0,56 liter på mila på blandet kjøring, klarte vi bare å oppnå på jevn landeveiskjøring med hastigheter på rundt 80 km/t.
Mange av milene ble kjørt av på motorveier med 100-sone, da gikk forbruket opp til over 0,7 liter på mila. Likevel skal det sies at vår bil bare hadde gått 20 mil da vi fikk den, så vi har vært med på å kjøre den inn.
Etter vår første tur med nye Connect spurte vi oss selv om den kunne bli den nye klasselederen.
Ikke en umulighet i visse markeder kanskje, for Ford har kommet med en god moderne bil med mye bra tilgjengelig sikkerhetsutstyr.
Men for Norge er nok modellpaletten for enkel til å nå ut til alle de kresne norske kundene. Den mangler firehjulstrekk og har kun automat i kombinasjon med bensinmotor på 150 hestekrefter, for å nevne noe.
SmåplukkDe drøyt 200 milene vi rakk å legge på den vesle Forden forgikk på klinete, salte, kalde og mørke veier. Da er det viktig med gode viskere og god spylefunskjon. Sistnevnte fungerte dårlig på E6 i kuldegrader. Spylefunksjonen rakk ikke langt nok opp på ruta, med det resultatet at man bare fikk gjort rent to striper.
Ved langkjøring savner vi armlener på førerstolen og armlenet i førerdøren fungerte ikke for undertegnede.
Vi kjørte treseters versjon og de fleste skjønner sikkert at i en slik bil vil det midterste setet bli i det minste laget. I Transit Connect er det så og si ikke beinplass til denne passasjeren, men det gir mulighet for de med barn. Kjører man med en voksen passasjer, byr benken på et relativt lavt komfortnivå, særlig på lengre turer.
Ford Transit Connect Trend LWB 1,0 EcoBoost M6:
Motor: 3 sylindre i rekke DOHC 12 ventiler turbo og intercooler
Effekt: 100 hk / 170 Nm
Gearkasse: seks trinn manuell
Drift: FWD
Utslipp: 129 co2 g/km
Forbruk: 0,56 - 0,72 l/mil
Bredde: 184 cm
Høyde: 186 cm
Lengde: 482 cm
Akselavstand: 306 cm
Egenvekt m fører: 1506 kg
Nyttelast m passasjer: 614 kg
Maks hengervekt:1200 kg
Pris fra: 213.300 kr
Pris prøvekjørt: 229.000 kr