- Det er svært alvorlig at sjåfører av tunge kjøretøy jukser med disse reglene. En uopplagt sjåfør er farlig både for seg selv og andre trafikanter. Vi er fornøyd med å få luket mange skrekkeksempler ut fra trafikken. Likevel er det viktig å få med seg at flertallet av de vi kontrollerer har alt i orden, sier Lindesteg.

Statens vegvesen har kontrollert tungtransport langs grensa døgnet rundt fra søndag ettermiddag til onsdag ettermiddag denne uka.

- 2/3 av kjøreforbudene vi utstedte gjaldt manglende kjetting og/eller dårlige dekk. Resten fordelte seg på tekniske feil, lastsikring og manglende dokumenter, sier fagleder i Statens vegvesen Ronny Lindesteg.

Brudd på kjøre- og hviletid

Vegvesenets kontrollører så også nærmere på kjøre- og hviletiden til 55 førere. Det avdekket 20 brudd og førte til tre anmeldelser.

- Det er svært alvorlig at sjåfører av tunge kjøretøy jukser med disse reglene. En uopplagt trailersjåfør er farlig både for seg selv og andre trafikanter. Vi er fornøyd med å få luket mange skrekkeksempler ut fra trafikken. Likevel er det viktig å få med seg at flertallet av de vi kontrollerer har alt i orden, sier Lindesteg.

Dette er, eller har iallefall vært, et dekk. - 2/3 av kjøreforbudene som ble utstedt gjaldt manglende kjetting og/eller dårlige dekk. © Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!