- Jeg er glad for at EU har lyttet til oss i denne saken. Enkelte av forslagene ville truffet oss dårlig og ført til flere ulemper enn positiv effekt, forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Forslaget til EU-kommisjonen fra 2012 gikk blant annet på kontroll av lette hengere med totalvekt under 3,5 tonn, kontroll av motorsykler, oftere kontroll av biler eldre enn seks år samt kontroll av traktorer og kjøretøy tilknyttet drift av jord og skog.

Nå er reglene vedtatt - men ikke som en forordning. De er vedtatt som et direktiv. Og direktiver åpner for nasjonale tilpasninger.

- Jeg er glad for at EU har hørt på oss i denne saken. Både EU og Norge vil gjøre det tryggere i trafikken, men noen av forslagene fra EU traff dårlig. De ville hatt liten effekt på trafikksikkerheten på norske veier, og ville ført til flere ulemper. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Kort oppsummert stiller det seg dermed slik:

  • Det blir ikke krav om oftere kontroll av biler eldre enn seks år
  • Det blir ikke kontroll av lette hengere med totalvekt under 3,5 tonn
  • Traktorer og andre kjøretøy brukt til drift i jord og skog slipper EU-kontroll. Traktorer som brukes i kommersiell transport og som har lov til å kjøre raskere enn 40 km/t vil allikevel bli kontrollert.
  • Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. Senere kan det bli aktuelt å motsette seg krav om kontroll av tunge motorsykler også. Det er uansett ikke tilfelle før 2022.

EU vil stille nye krav til godkjennelse av de som skal utføre kontrollene. Disse kravene er dog ikke kjent ennå. Etter at direktivet formelt er vedtatt, har Norge tre år på seg for å tilpasse seg de nye reglene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!