-Sommeren 2010 fikk vi levert et Jilko kraftfortankpåbygg, som har fungert helt etter våre krav og forventninger, sier Per Ivar Vikhagen ved Norgesfor Røv Mølle.

Og det var på den bakgrunn de valgte samme leverandør da neste bil skulle bygges. De gjorden noen små justeringer, blant annet reduserte de størrelsen på tanken fra 36 m3 til 34 m3. Tanken på den nyeste bilen har fem rom mot seks på den første. En av fordelene med dette er et noe rimeligere påbygg, og nyttelasten har økt med mellom 300 og 400 kg, pga. lettere påbygg. 34 m3 tank skal være mer en stort nok tankvolum til å laste ut bilen, og nyttelasten på den nye bilen er opp mot 18 tonn, står det å lese i en pressemelding fra Jilko.

Begge bilene har fått montert et «stort verktøyskap» på venstre side mellom framaksel og fremre drivaksel. Dette skapet brukes til å ta med diverse sekkevarer ut til kundene.

-Vi prøver å få med diverse småvarer ut samtidig som vi kjører ut bulkvarene til kundene. Her er vi nok litt spesiell i forhold til andre i bransjen, sier Per Ivar Vikhagen.

Scania

Nybilen fikk en 5-roms Alu-tank på 34 m3 komplett montert ved Jilkos fabrikk i Danmark. De to fremste og to bakerste rommene har et volum på 6,5 m3 mens det midtre rommet har et volum på 8 m3. Blåsekonsollen er levert med Holmes 613 kompressor og med Jilkos firkantede lyddemper. Bunnventiler er levert med sentralsmøring.

Chassiset på begge bilene er av typen Scania R480 LB8x4*4. Begge er levert av Scanias forhandler, Alstad Auto, som holder til på Hjelset i utkanten av Molde.

-Bilen ble ferdig registrert i slutten av oktober 2013, og hittil har både bil og påbygg fungert etter forventningene, sier Per Ivar Vikhagen ved Røv Mølle.

Norgesfor Røv Mølle i Surnadal har tatt i bruk en ny fortankbil med påbygg fra Jilko.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!