I dette tilfelle har Dinotrans ikke fulgt våre retningslinjer og avtale. Noe som resulterer i et umiddelbart opphør av samarbeidet med Dinotrans, sier Rune Berg Stiansen, administrerende direktør i Toten Transport Oslo AS. Illustrasjonsfoto

Den filippinske sjåføren fikk problemer på sin første tur i Norge. Det resulterte i berging og kjøreforbud. Foto: Erik Juhani Martinsen

På vei til Neraal Maskin i Drøbak fikk et latvisk vogntog fra transportselskapet Dinotrans problemer med en liten bakke inne på industrifeltet der bedriften holder til. Med elendige dekk og kjettinger som ikke passet, ble det kjøreforbud på vogntoget. Den filippinske sjåføren ble tatt med inn til avhør av politiet, mens vogntoget ble fraktet med bergingsbil til Falck i Østfold, med andre ord Redningsverket i Råde.

Vogntoget fra Dinotrans kjørte for øvrig på oppdrag for Toten Transport, det fortalte daglig leder i Neraal Maskin, Marius Iversen, til oss da vi ringte ham om dette vogntoget. Han sa også at det alltid var en overraskelse å se hvem som kom med godset de skulle ha.

Toten svarer

Vi tok kontakt med Toten Transport og ba om en forklaring på hvordan de kan benytte vogntog som er direkte trafikkfarlige, på sine oppdrag. I tillegg til dårlige dekk og manglende kjettinger, hadde tralla heller ikke en fungerende ABS-funksjon. Den filippinske sjåføren hadde for øvrig aldri vært i Norge tidligere.

Les også: Den filippinske Dinotrans-sjåføren turde ikke prate med oss. Vi forstår ham godt.

-Jeg kan informere deg om at Dinotrans har brutt vår avtale på flere punkter og vi har sagt opp avtalen med dem med umiddelbar virkning, sier Roy Jakobsen, administrerende direktør i Toten Transport AS, som sier at vi vil få ytterligere opplysninger fra Rune Berg Stiansen som er administrerende direktør for Toten Transport Oslo AS.

I våre spørsmål til Toten Transport lurte vi blant annet på hva slags krav de stiller til sine underleverandører som skal kjøre på oppdrag for dem. Vi ba også om en kommentar om det aktuelle vogntoget til Dinotrans.

Klare krav

-Det er trist og se at en av våre transportører har brutt våre retningslinjer og det tar vi selvsagt meget alvorlig. Toten Transport satser hardt på å ha norske eiere og norske sjåfører som har nødvendig kompetanse og erfaring på norske vinterveier. Markedet har endret seg meget de siste årene og av den grunn må også vi ansette utenlandske sjåfører på norskeide biler, utover det har vi også noe samarbeid med tyske, polske og danske transportører.

I dette tilfellet har Dinotrans ikke fulgt våre retningslinjer og avtale. Noe som resulterer i et umiddelbart opphør av samarbeidet med Dinotrans, sier Rune Berg Stiansen til TransportMagasinet.

Han legger til at Toten Transport i svært beskjeden utstrekning benytter utenlandske transportører, men når de gjør det så er dette etter Toten Transports krav og retningslinjer. Det betyr blant annet at bilene skal ha erfarne sjåfører, kjetting og mønsterdybde godt over de 5 mm som er lovpålagt.

-Utover det skal vi kun benytte 3-akslet biler på vinterstid. Til orientering er det svært lite av vår totale aktivitet som utføres av utenlandske biler og sjåfører, avslutter Rune Berg Stiansen.

Les om Dinotrans-bilen som fikk kjøreforbud HER

Nå er østeuropeerne for dyre, kan du lese om HER

Filippinske sjåfører på slavelønn kan du lese mer om HER

Bilen til Dinotrans står parkert hos Redningsverket i Østfold, inntil dekk og kjettinger er i orden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!