NLFs regiondirektør i Trøndelag, Roar Melum, har skaffet dokumentasjon på hvor enkelt det er å operere med falske førerkort, sjåførkort og forskjellig ID som yrkessjåfør.

I kjølvannet av saken om de falske førerkortene, kommer det frem skremmende eksempler. NLFs Roar Melum sitter på dokumentasjon om et vogntog som har kjørt hele 268 mil på én tur. Her er historien.

For et drøyt år siden solgte en norsk transportør en brukt Volvo trekkvogn til Litauen. Denne hadde gått med flåtestyringssystem i Norge og man valgte å ikke koble det ut.

Bilen ble dermed fulgt nøye et års tid, frem til den havarerte etter en utforkjøring nylig.

Det som ble avdekket via flåtestyringssystemet var urovekkende, men underbygger de sterke påstandene som kommer frem i artikkelen om hvor lett det er få få fatt i falske førerkort, ID-kort og sjåførkort.

- Den lengste turen vi har registrert er 268 mil. Lengste stopp på denne turen var fem minutter! En sjåfør har operert bilen med fire identiteter hele tiden.

Hatt mye kjøring i Norge

Vi har fulgt med på hver gang vedkommende har skiftet ID-kort. Hva han tygger av tabletter for å gjennomføre 268 mil uten pause må gudene vite, sier Melum lettere rystet.

Vogntoget har ifølge ham hatt mye kjøring i Norge i løpet av dette året og har tatt mange oppdrag for norske seriøse oppdragsgivere. Bil og sjåfør er også kontrollert en rekke ganger langs norske veier, uten at man har funnet noe ureglementert.

Melum og hans medarbeidere i NLF hevder å ha dokumentasjon på alt som kommer frem i denne artikkelen. Saken vil garantert starte politiske debatter.

Les også: - EU er årsaken til førerkortsvindel

NLF mener nå å ha funnet brikken man har manglet ettersom vi stadig opplever at mange vogntog fra utlandet rekker langt flere turer enn lovlydige konkurrenter gjør.

Samtidig vet vi at de samme vogntogene blir kontrollert både av politi og Statens vegvesen, uten at det blir funnet noen form for regelbrudd.

Hold deg oppdatert. Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Sjåfører med opptil fire forskjellige identiteter har få problemer med å fremvise en ryddig utskrift når de blir stanset i kontroller. Nå har NLF skaffet dokumentasjon for jukset.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!