Her er opplysningene om den kamuflerte lastebilen, som ligger hos svenske Transportstyrelsen. Det viser at det er en Scania R730 6x4 av 2012-modell.

Man skal ikke være spesielt bevandret i lastebilverden for å se at dette er en Scania, kalt Scania Vabis for oss som har levd en stund. Selv om det i farten kan se ut som den er med i VM i tildekking. Ta en titt på navene på tandemen, det er Scania aksler. Videre fremover bekrefter sidepanelet bak forhjulet mot AdBlue tanker og lyktene at den er laget i Södertälje. Vi kan også så vidt skimte at dørhåndtaket stammer fra Scania, før frontruta endelig bekrefter go´gammal Scania.

Vi er ganske så sikre på at dette er den nye kommende Scania, men nå med aldeles pannekakeflatt gulv som Actros og Renault.

Flatt gulv

Se på hengerchassiset, høyden på det sammen med svingskivehøyden, og høyden på containeren. Ingen tvil om at Scania hytta uten sin Topline del nå er nær på 4 m høy. Kan være de benytter eksisterende Highline top, for hvorfor forandre noe som er godt. Noe som gjelder hele hytteskallet, med samme filosofi om at frontruta skal være buet i ytterkant for lavere luftmotstand, selv om Scania her har forsøkt å sette på noen speiler og stativer de har lånt fra historiearkivet sitt for å forvirre oss.

Med intakt hytteskall, helt flatt gulv og Highline-topp snakker vi full ståhøyde. Resepten er god for så vel sjåfører som ingeniørene ved motorfabrikken til Scania, som etter at tallet 6 fant veien til Euro-normen har skreket; "jag for inte andast!". Med oppheist hytte strømmer både lufta bedre til motoren, samtidig som andre komponenter plutselig får bedre plass under hyttegulvet. I bakkant av hytta sikkert også i form av lavere monterte utvendig skapluker, som igjen betyr masse skapplass under hytta men fortsatt flatt gulv, og det helt tilbake til hyttas bakvegg.

Vi vedder en svensk fatøl - den over 3,5 % - på at stolene om ønskelig kan skyves helt bak, i hvert fall passasjerstolen.

Førermiljø

Vi har vel til gode å høre om en sjåfør som ikke er begeistret for førermiljøet i Scania hytta, som nok er en av grunnene til at Scania med dette slipper å lage ei helt ny hytte for å bli ny. Utvikling av lastebilhytter, med tilhørende nytt pressverktøy, ligger som vi vet i prisklasse med en middels kort oljerørledning. Samtidig som Scania-hytta, bortsett fra mangelen av flatt gulv, av mange har blitt sett på som nærmest perfekt. Ulempen er et stigtrinn til, men pytt det har vi da helse til å forsere.

Se for dere nye dørsider og helt ny grill, som nesten bare Scania kan få til når de slår på storslegga med innleid designteam. Da blir dette en dose gammel & god og to doser "new look" på Scania-vis.

Google gjerne "Scania 2015" så finner dere masse signaler på designelementer som viser at Scania blir ved sin design-lest, men nå tar´n enda mer ut.

IAA Hannover 2014?

Tja, slå følge med oss i chartermaskinen vi skal ha dit ned, så får du selv se. Vi kan ikke love at den blir å finne på Scania sin stand, derimot kan vi ønske deg velkommen til å bli med oss 26. - 28. september, mer om dette på www.TM-tur.no

Og ser du en kamuflert lastebil langs veien, så husk at alle de andre fabrikkene har kommet med sine modeller, slik at sannsynligheten for at det er den nye Scaniaen er stor. Spesielt dersom du klarer å se dens karakteristiske frontrute.

Ja, og selvfølgelig det at du sender oss en MMS straks du har tatt bildet, på 906 92 782 eller 906 40 400. Belønning? Ja, jøss da! I takt med bildenes aktualitet og kvalitet, uten at vi her og nå skisserer hva vi måtte belønne med.

Det var i forbindelse med 100 års-jubileumet i 1991 at Streamline (t.v.) ble introdusert. Den fikk tre år før 4-serien kom i 1994 og rakk å bli et ikon. Til høyre dagens versjon med andregenerasjon Euro 6-motor. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!