Inkompetente personer uten opplæring i å være yrkessjåfør eller det å faktisk kjøre lastebil, kan altså påtreffes på norske vinterveier med 40 tonn med eksplosiver eller farlige kjemikalier på bilen. Foto:Vetle Granath Magelssen

Avsløringene om at man enkelt kan få kjøpt falske førerkort for 80 euro, vekker naturligvis stor oppmerksomhet. NLF ser svært alvorlig på saken og da vi ba NLF-direktøren om en kommentar, var det relativt kraftige uttalelser fra organisasjonen.

Les også: Falske sertifikater for en neve euro...

Vi gjengir derfor hele kommentaren i sin helhet under.

Kommentar til førerkortsaken v/Geir A. Mo, adm dir i NLF:

Saken er svært alvorlig og dokumenterer det vi har hørt lenge. Vi kan dessverre ikke stole på at øst-europeiske sjåfører verken har yrkessjåførutdanning eller førerkort. Vi har lenge hørt at etterutdanningen og kompetansebeviset ordnes via epost eller en rask helgetur til Polen eller Baltikum. Når dokumenteres det altså at dette også gjelder førerkortet. Dette er en livsfarlig utvikling som krever umiddelbare tiltak fra myndighetene.

Konsekvensen av det som skjer er altså en dramatisk økning i trafikkfaren, noe som er livsfarlig for alle andre som ferdes langs veien. Inkompetente personer uten opplæring i å være yrkessjåfør eller det å faktisk kjøre lastebil, kan altså påtreffes på norske vinterveier med 40 tonn med eksplosiver eller farlige kjemikalier på bilen.

Dette er rett og slett livsfarlig. Øynene må opp på sentrale myndigheter, både innen politi og politikk. Dette gjelder ikke lenger bare et par laksetransporter - det er i ferd med å bli et alvorlig samfunnsproblem.

Og der er før jeg i det hele tatt har nevnt alt det andre som følger i kjølvannet - kriminalitet, konkurransevridende, tap av norske arbeidsplasser, sosial dumping osv.

Det er tre hovedbudskap som MÅ håndteres:

  • Korrupte myndigheter

Det er EU som er årsaken. Det er EU systemene som gjør at disse landene kan ferdes fritt med sine lastebiler i Norge. Og jeg sier «disse landene» for det er ingen grunn til å tro at dette problemet kun gjelder Litauen.

NORGE må kreve at EU iverksetter tiltak og sanksjoner mot land som ikke rydder opp i korrupsjon. De må kreve det nå. Statsråd Solvik-Olsen og justisminister Anundsen bør snarest ta en tur til Brussel.

Dersom ikke EU gjør noe - må norske myndigheter vurdere å nekte biler fra EUs nye medlemsland å kjøre i Norge. Sikkerheten til våre borgere må gå foran! Jeg er klar over at dette er dramatisk, men det er også konsekvensene av det som nå skjer.

  • Dårlige sikkerhetssystemer rundt førerkort/sjåførkort

Det må innføres fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort/sjåførkort slik at juks med disse kortene umuliggjøres. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må til. Og det må komme raskt.

  • Dårlig forretningsmoral hos norske transportkjøpere og vareiere

Ansvar for transportkjøpere må nå begynne å praktiseres. Det må bli slutt på at etikk og moral stopper ved firmaporten. På innsiden er plakatene fine og ordene flotte. På utsiden er det en ting som gjelder; lavest mulig pris.

Det er vareeiers og transportkjøpers manglende moral som gjør at det er kun pris som gjelder. Lavest mulig pris gjør at seriøse norske (og utenlandske) firmaer underbys og at det åpnes for useriøse aktører som svindler og bedrar for å komme i posisjon for å ta oppdrag.

NLF mener at det må innføres fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort/sjåførkort slik at juks med disse kortene umuliggjøres. En skanner-løsning finnes og avslører falske kort på sekunder. Foto: Vetle Granath Magelssen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!