NLFs regiondirektør i Trøndelag, Roar Melum, har skaffet dokumentasjon på hvor enkelt det er å operere med falske førerkort, sjåførkort og forskjellig ID som yrkessjåfør.

NLF-general Geir A. Mo er opprørt over det som har kommet frem og sier organisasjonen vil bruke opplysningene til å sette fokus på de virkelige problemene i transportbransjen.

Historien starter idet en litauisk sjåfør søker jobb i en norsk transportbedrift.

Under jobbintervjuet markedsfører vedkommende at han har flere sjåførkort, i den tro at dette skal gjøre ham mer attraktiv å ansette. Han forteller at hjemme i Litauen er dette god butikk.

Transportbedriften velger å varsle Roar Melum, regionsjef i NLF Trøndelag.

Han benytter anledningen til å spørre litaueren videre om hvordan dette fungerer.

Han får til svar at transportbedrifter i Litauen skaffer førerkort, sjåførkort og id-kort med flere identiteter til sine sjåfører for 80 euro. Ingen spør om man har førerkort fra tidligere. Det holder at man våger å ta sjansen.

- Er man ikke yrkessjåfør fra tidligere, får man en enkel instruksjon på hvordan man bruker kortene og når man skal skifte identitet. Sjåførene sitter i limet og blir fanget i et kynisk spill idet de takker ja til jobben, mener Melum.

De samme nettverkene distribuerer tobakk og alkohol som skal fraktes til Norge med vogntogene disse sjåførene opererer. Små jevne leveranser som distribueres i Norge til nettverk bestående av egne landsmenn.

- Dermed har man allerede en lukrativ finansiering av transportoppdraget inn til Norge og et annet utgangspunkt når man skal konkurrere på transportprisene i Norge, forklarer han.

Siden kontrollregimet i Norge nærmest utelukkende dreier seg om sjåfør og bil, ofres disse fotsoldatene hvis noe blir oppdaget. Hjemme i Litauen står ti nye klare til å overta.

Utrolig kvalitet

Melum spurte så sjåføren på andre siden av bordet om han kunne skaffe slike kort, noe han svarte bekreftende på.

- Jeg ga ham de opplysningene han trengte sammen med 80 euro og på neste tur til Litauen ble det hele satt i bestilling.

En kveld på tampen av fjoråret ankom den litauiske sjåføren igjen Norge og jeg møtte ham på en parkeringsplass og fikk overlevert førerkort, sjåførkort og id-kort fra EU, i flere utgaver.

Jeg ble utrolig overrasket over hvor lett det var å få til og hvor utrolig god kvalitet det var på kortene. Det er skremmende og det forteller meg at det langt fra er sikkert at det er yrkessjåfører vi møter på norske vinterveier bak rattet på disse vogntogene.

Jeg tenker mitt når jeg ser yrkessjåfører fra Øst-Europa som må ha hjelp til å legge på kjetting, sier han.

NLF tror mange av sjåførene som søker seg til Norge gjør dette for å komme unna en kriminell virksomhet, både i transportbedriften og med kravene til smugling.

- De havner i en skvis og opplever nok hardt press og ubehagelige dager, mener Melum.

Neste trekk for hans del var å kontakte politiet, for å redegjøre om sine funn.

Overraskelsen var stor også i den etaten. Fortvilelsen over å ikke ha de rette kontrollverktøyene for å avdekke denne svindelen er stor både hos politiet og Statens vegvesen.

- Det er en fortvilende situasjon når vi innretter stort sett all kontrollvirksomhet mot bil og sjåfør og ser hvor enkelt det er å omgå det hele, mener han.

Register

I disse dager er dokumentasjonen han sitter på i fred med å legges frem for landets politiske ledelse.

Norges Lastebileier Forbund arbeider tungt med denne saken.

Ut fra det Melum forteller oss, får vi inntrykk av at denne virksomheten mer eller mindre er daglig rutine i Litauen.

Hvordan skal man da kunne dokumentere om sjåføren som stanses langs veien eller banker på døra og ber om jobb, virkelig har kompetanse på lastebil over hodet?

Selvsagt finnes det førerkortregistre i Litauen, som i Norge, men selv der blir vi lurt, ifølge NLFs regionsjef.

- De har funnet enda en løsning i Litauen, der du kan leie en identitet i dette registeret. Man får da utdelt sertifikater i navnet til en litauer som allerede er registrert i registeret, for 50 euro i måneden. Dette beløpet kan du attpåtil fakturere på transportfirmaet som innleid sjåfør. Kreativiteten er fantastisk, avslutter han.

Sjåfører med opptil fire forskjellige identiteter har få problemer med å fremvise en ryddig utskrift når de blir stanset i kontroller. Nå har NLF skaffet dokumentasjon for jukset.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!