23948sdkhjf

Villvest på Sørlandet:: Truer SVV med erstatningskrav!

De siste dagers snøfall i Sør-Norge har skapt store problemer. På Sørlandet har 100 vogntog fått kjøreforbud i løpet av et døgn. Kontrollørene fra Statens vegvesen opplever at sjåfører stikker av fra kontroller og transportselskap som truer med erstatningskrav. Nå har de tatt i bruk hjullås!

Snøen fortsetter å lave ned i Sør-Norge, spesielt ille har det vært i Agder og Telemark, noe som har skapt til dels store trafikale problemer. E18 har vært stengt ved flere anledninger, grunnet utenlandske vogntog som ikke takler snøen som faller. For å unngå fullstendig kaos har Statens vegvesen og Politiet hatt omfattende kontroller, ikke minst på fergekaier der utenlandske vogntog ruller i land til en uviss skjebne på våre vinterveier.

Og vogntog på vogntog har blitt "parkert" fordi de ikke har dekk- og kjettingutrustning for å takle utfordringene.

Hjullås

NRK Sørlandet har hatt mange nyhetsinnslag om kaoset som råder. I går meldte de at Statens vegvesen hadde tatt i bruk hjullås for første gang.

- Vår erfaring så langt er at det kan være et nyttig verktøy, så jeg regner med at vi kommer til å bruke dette framover. Vi har hatt noen tilfeller i dag der fører har nektet å stoppe i kontroll. Da gir vi beskjed til politiet, sier Terje Bekker i Statens vegvesen til NRK.

I løpet av noen timer på fredag hadde 80 vogntog fått kjøreforbud i forbindelse med kontroller på E18 og E39. Her i redaksjonen har vi også fått inn meldinger om rekker med "parkerte" vogntog. Kontrollørene stiller opp en rekke med vogntog, før de monterer hjullås på den første og den siste i rekka. Dermed må man pent stå i ro til SVV låser opp hjullåsene igjen. Bruk av hjullås er et pilotprosjekt SVV gjennomfører på Sørlandet.

At det i det hele tatt er behov for dette, viser jo med fullt alvor at en del yrkessjåfører risikerer alt bare for å komme seg videre, selv om vær- og føreforhold overhodet ikke stemmer overens med kjøretøyene de kommer med.

Trusler

Dessverre er det noen som ikke forstår sitt eget beste, og dette gjelder flere enn bare sjåførene som blir parkert med hjullås for ikke å stikke av. I følge NRK har Statens vegvesens kontrollører opplevd trusler om å bli holdt økonomisk ansvarlig for last som blir ødelagt i forbindelse med kjøreforbud. Dette gjelder blant annet gods som blomster eller ferskfisk. Men dette tar kontrollørene i SVV ikke hensyn til.

- Vi lar ikke slike trusler på noen som helst måte være styrende for vår aktivitet. Dette burde transportselskapene tenkt på lenge før de slipper ut dårlig skodde vogntog på veiene. Dersom denne lasten er så verdifull og viktig burde de sørge for å frakte den på vogntog som er gangbare på norske vinterforhold, sier Bekker til NRK.

At transportører som skal framstå som seriøse, kan oppføre seg på denne måten er bare helt utrolig! Hva ville de samme folka sagt dersom et av deres vogntog forårsaket en alvorlig trafikkulykke fordi de ikke hadde riktig utstyrte kjøretøy?

Er død fisk viktigere enn levende mennesker?

Statlig sleping

I skrivende stund kan Agderposten melde at Statens vegvesen har satt i gang kolonnekjøring for å få utenlandske vogntog med kjøreforbud videre på E18. 53 vogntog har stått med kjøreforbud i Arendal i tre dager, nå skal disse altså få komme seg videre. For å sikre seg har SVV tatt i bruk veiskraper og hjullastere, og de som sliter med å komme opp den lange bakken i Østerholtheia i Gjerstad skal få hjelp til å bli trukket opp bakken med hjullaster.

Vi har forståelse for at haugevis med parkerte vogntog er en utfordring for SVV, men vi har ikke like stor forståelse for at de nå får statlig slepehjelp opp bakkene. Hvis de trenger det, så er de vel strengt tatt ikke skodd for norske vinterveier i det hele tatt?

På sosiale medier som Facebook raser nå debatten om de utenlandske vogntogene som får statlig slepehjelp. Her er et lite utvalg av kommentarene.

"Ditta er berre for dumt. Skrap reint og få på grus. Har lastebilane kjetinga og riktig lasta bil med løfteboggi kjem dei seg opp. Resten kan stå."

"Håper ingen får kjøre uten at de har vinterdekk og riktig antall kjettinger. For vis det slippes kjøretøy på vegen med sommerdekk på veien da har jeg ikke forstått hvorfor vi skal ha regler i Norge."

"Har vi problemer må vi betale bergning selv, må disse betale for at hjullasterene hjelper dem? Greit å få ryddet opp, men dette kan ikke være standarden. Nå får myndighetene gjøre noe grep som stopper galskapen Bård Hoksrud."

"Så fint. Da blir di stående i Telemark i stede for hahaha."

Les også om forslag om glattkjøringskurs for utlendinger HER.

Vinterdekkpåbud uten effekt kan du lese om HER

Samferdselsministeren vil ta en kamp med EU. Les hva han sier HER

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062