Det blir stadig mer sosial dumping i transportbransjen. Dette fotoet er tatt like utenfor Oslo der rumenske sjåfører nærmest bodde på rasteplassen helt frem til TransportMagasinet la nok trykk på arbeidsgiver og omtalte saken så mye at de måtte flytte seg. Dengang sto det 10-15 biler fra samme bedrift der til enhver tid. I dag får de ikke lov til å stå mer enn to og to på samme sted. Forholdene for sjåførene er like som tidligere, men det er ikke lenger like synlig.

Det er ikke mange dagene siden at Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fortalte at han om nødvendig ville ta kamp med EU for å få gjennomslag for et vinterførerkort for utenlandske sjåfører.

Vil ta kamp med EU om vinterførerkort

Nå kaster også AP seg på ballen og i dag forteller Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen at de vil fremme et forslag for Stortinget som innebærer obligatorisk glattkjøringskurs for utenlandske sjåfører.

Selve forslagene er riktignok ikke av dagens dato. Dette er nemlig ett av syv punkter AP lanserte i fjor høst. Men det er først i dag at forslagene fremmes for Stortinget.

Les også: Syv viktige punkter mot sosial dumping

- En sjåfør i et dårlig utstyrt vogntog fra f.eks. Hellas vil ha dårlig grunnlag for å kunne kjøre på norske vinterveier, sier Trettebergstuen til P4 i dag og henviser til tall som viser at det siden 2007 har blitt drept 20 personer i ulykker der utenlandske vogntog har vært representert.

Nå må vi nok ta disse tallene med en klype sand. I tallene er også sommerulykker og ulykker der sjåførene ikke har noen skyld. De forteller heller ikke at det i samme periode var 127 dødsulykker der norske vogntog var innblandet - men det skal vi la ligge nå.

Les også: Utlendinger og ulykker - heksejakt eller realitet?

Er det for billig, er noe galt!

I tillegg ønsker Trettebergstuen å ha strengere krav til vinterdekk, uten at dette utdypes, samt tydligere retningslinjer til politiet.

- Når det er for billig, er det som regel noe som er galt, sier hun da TV2 stiller spørsmål om forslaget. Hun ser at det i alt for stor grad lønner seg å kjøpe transporttjenester av transportører som ikke følger norsk lov.

Trettebergstuen er forøvrig en (av alt for få) politikere som har tatt transportbransjen iallefall noe på alvor. I fjor var hun blant initiativtakerne for å få litt opplæring av bransjen, og hun stilte også opp til debatt hos NLF sin stand på TRANSPORTmessa.

Politikere på transport-kurs

Ekstra ryggdekning

- De har hatt muligheten til å gjøre dette i åtte år, forteller Ketil Solvik-Olsen litt fleipende i en kommentar til TV2.  Han synes dog det er bra at de fremmer forslagene. - Dette er jo en bekreftelse på stort sett den politikken vi allerede holder på å iverksette. Så sånn sett så gir det oss ekstra ryggdekning for det arbeidet vi gjør, hevder samferdselsministeren til kanalen.

For egen regning vil vi tillegge at det naturligvis er svært gledelig at trafikksikkerhet, dumping og utenlandske vogntog nå ser ut til å bli mer politisk populært enn hva det har vært tidligere - uansett parti.

Norske sjåfører må også på glattkjøringskurs, men vi vet ikke mye om utenlandske sjåførers kunnskap om glatt vei.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!