- Vi jobber med å utvikle nye utgaver av Statoilkoppensom tåler mer, sier Cathrine Myhren, Kommunikasjonsrådgiver Statoil Fuel & Retail Norge AS © Foto: Statoil

Statoilkoppen er en kjent og kjær følgesvenn i mange norske biler.

Etter 10 år og 5 millioner eksemplarer av koppen, ville Statoil slå litt ekstra på stortromma.

Rett før nyttår lanserte de med brask og bram en helt ny utgave av Statoilkoppen.

Gikk ikke så bra ...

En kul og moteriktig sak utviklet i samarbeid med Stelton - et av Danmarks mest kjente designmerker.

Det gikk ikke så bra. Statoils nye kaffekopp har satt sinnene i kok hos mange av de trofaste brukerne - svært mange av disse er yrkessjåfører - og mange er også blant tungt.no sine facebookvenner.

Les mer om den nye Statoilkoppen her:

Protesterer på Facebook

To Facebook-grupper er opprettet i ren protest, den ene med over 8700 medlemmer. Hat-ytringene er mange.

Det spares det ikke på kruttet og dette er noen av kommentarene:

Olav: Nye koppen tåler ikke noe. Sprekker med en gang den får et slag

Magnus: Har fylt kaffe 3 gånger så rök locket i tusen bitar! Hvilket skräp!

Ivan: Drittkopp ... Tålte ikke å falle i gulvet da sprakk den! Makan til sarv!!!

Tore: Jæ#§¤a drittkopp. Stygg, vanskelig å åpne, vet aldri når den er åpen. Ny kopp NÅ!

Flere sitater og mer om kritikken kan du lese om her:

Vurderer spesialkopp

- Vi tar disse tilbakemeldingene svært alvorlig. Vi lytter så klart til kundene våre og har som mål at alle skal være fornøyde, sier Cathrine Myhren som er kommunikasjonsrådgiver i Statoil Fuel & Rentail Norge as.

- Mange mener at koppen rett og slett ikke tåler vanlig bruk?

- Den nye koppen er laget av et plastmateriale som Stelton har brukt med få problemer i tusenvis av thermokopper i en årrekke. Men fordi brukerne av Statoilkoppen er vant til kopper som tåler røff behandling, har vi valgt å erstatte knuste kopper ut 2014. Er man uheldig og knuser koppen kan den leveres på en hvilken som helst Statoilstasjon og få en ny uten å betale.

- Vi jobber med å utvikle nye utgaver som tåler mer. En av løsningene vi vurderer er å lage en «spesial-kopp» som tåler noe mer juling enn dagens utgave, for de som har behov for det, sier Myhren.

Laboratorietester

Når en eventuell slik kopp kan være på plass kan hun ikke si noe nærmere om ennå..

- Nei, det er for tidlig og det er bare ett av tiltakene vi fortløpende vurderer under produktutviklingen av koppen videre, forteller Myhren og legger til at Statoil har gjort omfattende laboratorietester somviser at den nye koppen i plast holder på varmen tilnærmet like bra som den forrige stålkoppen. Tabellene kan du se nederst i saken.

Denne dingsen varmer opp kaffen din - i bilen

De fleste er godt fornøyde

- Men jeg vil også få legge til at vil har fått veldig mange hyggelige tilbakemeldinger på den nye koppen, at den er både pen og god å holde i. Mange setter også stor pris på alt tilbehøret som er å få til den. Ikke minst det at den nå kan festes i beltet. Dessuten er det lettere å få to ved siden av hverandre i bilen, nå som hankene ikke er der, forteller Myhren.

Hun har selv vært ute på stasjonene og snakket med kunder som har den nye koppen.

- Mitt inntrykk er at de fleste er veldig godt fornøyd, men vi vil jo så klart at alle skal være det, avslutter Cathrine Myhren.

Her er resulatatene fra Statoils egne tester av hvordan den nye koppen holder på varmen - kontra den gamle. © Foto: Statoil

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!