Volvo ble marekdsleder i segmentet over 22 tonn i 2013. Men Scania puster dem i nakken.

Til tross for en fornyet Iveco Stralis er modellen ikke spesielt synlig på registreringsstatistikken. 43 biler i segmentet over 22 tonn kan de neppe være stolte av.

Mercedes Antos er på plass i Norge. Blir det en hard konkurrent i 2014?

Fra og med starten på fjoråret innførte vi nye segmentinndelinger for lastebilregistreringene. Årsaken var ganske enkelt at de inndelingene vi i TM brukte ikke samsvarte med de segmentene lastebilimportørene bruker. Derfor valgte vi å endre dette slik at det hele blir mer forståelig for de fleste. I løpet av fjoråret presenterte vi kvartalstall i de nye segmentene, så inndelingene bør vel være kjent for de fleste. Men vi kan uansett repetere dette. Segmentene er som følger; 3,5 - 7,5 tonn, 7,5 - 10 tonn, 10 - 16 tonn, 16 - 22 tonn og et segment som kalles over 22 tonn. I 2013 ble det en aldri så liten nedgang i antall registrerte lastebiler. 4669 mot 4703 i 2012 er ikke en dramatisk nedgang. Samtlige segmenter bortsett fra 10 - 16 tonn, hadde en liten nedgang.

Og skulle noen nå rope ut at tallene ikke stemmer med Opplysningsrådet for Veitrafikken, så skynder vi oss å presisere at vi har vasket tallene for å bli kvitt rariteter som campingbiler og rammestyrte dumpere. Listene våre inneholder bare lastebiler.

3,5 - 7,5 tonn

Det minste segmentet domineres av Mercedes-Benz som registrerte 167 biler i fjor. På andreplass med 79 biler havnet Iveco, mens tredjeplassen gikk til Volkswagen med 36 biler. Ellers legger vi merke til at det er mange som skal sloss om kundene i dette segmentet som må sies å være et lite segment. Totalt ble det registrert 316 kjøretøyer, mot 335 i 2012. Et eksotisk innslag finner vi i bunn. GMC kan notere seg for en registrert lastebil. Tøft!

7.5 - 10 tonn

Dette segmentet er på 153 biler (186 i 2012) og på toppen finner vi MAN med 54 registreringer, mens Fuso ligger på andreplass med 47 og Iveco er på tredje med 22 biler. Dette er et bittelite segment der ingen av leverandørene kan vise til store salgstall i dette segmentet.

På bunnplass finner vi Isuzu og Mercedes med fattige tre biler hver. Ingen kan skryte av tresifrede registreringstall i dette segmentet.

10 - 16 tonn

MAN er i tet i dette segmentet og den eneste leverandøren som kan skryte av et tresifret antall biler med sine 100 registrerte. Det er nesten en dobling i forhold til 2012. På andreplass finner vi Mercedes-Benz med 53 biler, og på tredje ligger Volvo med 27. Dette er heller ikke et stort segment. 222 registrerte biler er fjorårets totalantall, mens 2012 havnet segmentet på 167 registreringer. I bunn av lista finner vi Unimog og Scania (?) med en bil hver. At Scania, som bare selger lastebiler over 16 tonn, har en registret i dette segmentet forundret oss såpass at vi tok kontakt med Norsk Scania for å høre hva dette var for noe?

-Det viser seg at dette er en brannbil som ved en feiltagelse ble registrert som en 13-tonner av påbyggeren. Feilen ble oppdaget og bilen ble andregangsregistret som 21-tonner, forteller John Lauvstad, informasjonssjef i Norsk Scania til TransportMagasinet.

Dermed trenger ingen av konkurrentene å bekymre seg over at Scania er i ferd med å etablere seg i vektklassene under 16 tonn.

16 - 22 tonn

I segmentet mellom 16 og 22 tonn er det de to svenske produsentene som dominerer. Scania tok førsteplassen med 166 biler, mens Volvo tok en god andreplass med 153. Tredjeplassen gikk til Mercedes-Benz med 77 biler. Jumboplassen gikk til Iveco med seks biler i et segment som endte på 507 biler totalt, en liten nedgang fra fjorårets tall på 511.

Over 22 tonn

Segmentet over 22 tonn er selve prestisjesegmentet. I 2013 ble det registrert 3471 totalt i dette segmentet, mot 3504 i 2012. Det er en hard kamp om ledelsen i dette segmentet, og tradisjonen tro så er det de to svenske produsentene som kniver om ledelsen. I året som har gått ble Volvo markedsleder her med 1335, mot Scanias 1326 registrerte. At Volvo, som har en av markedets mest moderne modeller i FH-serien, ville slå Scania er noe de fleste regnet med, men at Scania skulle klare å henge med så godt som de har gjort er minst like imponerende. Og ser vi på tallene for lastebiler over 16 tonn så slo Scania erkerivalen Volvo med fem biler!

På tredjeplass, også som forventet, havnet Mercedes-Benz med 361 registrerte, mens MAN kan notere seg for en (evig?) fjerdeplass med 255 registrerte lastebiler i fjor. For en komplett oversikt over alle registreringstallene, viser vi til TransportMagasinet nr. 1 som kommer ut 31. januar.

Nederst på lista finner vi Sisu med fireregistrerte lastebiler. Kanskje blir det flere i år, da nye Sisu Polar Euro 6 lanseres?

I segmentet fra 10 til 16 tonn stod det MAN på annenhver lastebil i fjor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!