Etter produksjonsstart for de første CF og XF trekkvognene (4x2 og pusherchassis) i fjor, utvider DAF nå produktspekteret gjennom også å kunne tilby en komplett serie tre-akslede langchassiser med ulike akselkonfigurasjoner. Fjæringen er helt nyutviklet og gir har store forbedringer i forhold til så vel påbyggervennlighet som kjørekomfort og stabilitet.

De første Euro 6-bilene ble satt i produksjon på våren 2013. Modeller som 4x2 trekkvogn, 6x2 pusher trekkvogn og 4x2 som langchassis har vært i handelen en tid. Nå er det 6x2 langchassis med løfteboggi, langchassis med styrbar tredjeaksel, tandem, 6x2 med singelmontasje på løpeakselen og styrbar aksel foran drivaksel som står for tur. I løpet av kort tid vil også den nye 6x2 trekkvogna være leveringsklar.

Anlegg

En annen nyhet fra DAF er den nye Construction-serien som bygges på DAF CF-serien i varianter som 6X4 og 8X4 der chassisene vil bli levert i spesielle anleggsmodeller med bl.a. større markfrigang og fjæring for tøffe tak.

DAF har lagt stor vekt på å tilrettelegge påbyggervennligheten gjennom å kunne tilby en rekke ulike komponentplasseringer på rammene. Dette gjelder bl.a. drivstofftanker, batteriplassering, katalysatoren, sotfilteret, AD-Blue tanken osv. Dette for å kunne skreddersy chassis for alle påbyggsvarianter.

For containerkjøring leverer DAF nå også et spesielt chassis med større luftkapasitet for raskere rangering, større løftehøyder og med en layout der containerbilers behov for fri plass for støtteben etc. er ivaretatt. Disse chassisene kan også leveres ferdig oppbygget med containerbanker fra fabrikk.

De nyutviklede Paccar MX11 og MX13 motorene er tilgjengelige i begge modellseriene og i tillegg til dette vil DAF i løpet av de nærmeste månedene også kunne levere den nye PX7 motoren med en ytelse på 310 hk som et alternativ for 4x2 distribusjonsbiler i CF serien.

DAF CF i anleggsutgave.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!