Pickupen Amarok solgte 964 eksemplarer i 2013, men klarte ikke å vippe Toyota Hilux av pickuptronen med sine 1016 eksemplarer.

Det er åttende året på rad at Volkswagen Nyttekjøretøy er størst i dette markedet og Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter henholdsvis nummer en og to på registreringsstatistikken for varebilene.

35 prosent av markedet

Etter et rekordår i 2012 klarte Volkswagen Nyttekjøretøy å øke markedsandelen til 35,3 % i 2013.

- Vi setter stor pris på den tilliten kundene gir oss og tror mange år med fokus på å sette nyttekjøretøykunden i sentrum, sammen med gode produkter er viktige drivere for suksessen, sier Håkon Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

I antall endte de på 10 894 registrerte nyttekjøretøy i 2013.

Både Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter er hver for seg større enn det nest største varebilmerket.

Volkswagen Caddy solgte i løpet av 2013 4514 eksemplarer. Volkswagen Transporter solgte i 4041 eksemplarer.

Med det befester Volkswagen nok en gang sin posisjon som Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul.

Mest kjøpte bilmerke

På personbilesiden er Volkswagen også nummer én totalt. Det ble i 2013 Norges mest kjøpte bilmerke på det åttende året totalt. Bilsalgsåret 2013 går inn i historien som det fjerde høyeste totalmarkedet noensinne.

Volkswagen ble landets mest kjøpte personbilmerke i 2013 med en markedsandel på 13,5 prosent og 19 130 registrerte biler.

De er også markedsleder på firhjulstrekk med sitt 4Motion-system.

Transporter solgte i 4041 eksemplarer i 2013. I lang utgave med Bluemotion-teknologi er startprisen 349.000 kroner.

Transporter Edition med råsterk bensinmotor kombinert med firehjulstrekk og DSG-kasse ga mersmak på vår prøvetur i fjor. Men prisen for dette er 503.000 kroner, en T5 med Edition-pakke er likevel interessant og starter på 310.130 kroner.

Transporter Rockton er nok et eksempel på det brede modellutvalget hos Volkswagen nyttekjøretøy. Prisen starter på 453.500 kroner.

Caddy Edition med kjapp DSG-kasse og 170 hestekrefter har en prislapp på 317.600 er nok ikke overrepresentert av de 4514 Caddy de solgte i fjor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!