I fjor gjennomførte Volvo-importøren en FH-karavane. I år skal de på tur igjen, denne gang sammen med Volvo Maskin.

-Det er tredje år på rad at vi øker vår markedsandel for lastebiler over 16 tonn. I 2013 endte vi med en markedsandel på 37,3%. Bunnoteringen opplevde vi i 2009 da vi bare hadde 28,6%, sier Erik Engelien, administrerende direktør hos Volvo-importøren.

Også Renault Trucks skal ut på karavane i Norge inneværende år.

Med komplett ny lastebilserie og et kraftig sjåførfokus har Volvo gode grunner til å se lyst på året som har gått og året som er i gang. Den eneste lille bitre pilla må være at de ble slått på målstreken av erkerivalen Scania med fem fattige registreringer. Scania havnet nemlig på 1493 registrerte lastebiler over 16 tonn, mens Volvo "bare" klarte 1488. At dette kan være litt skuffende for Volvo-organisasjonen er mulig, men sett med nøytrale øyne så spiller da dette absolutt ingen rolle.

Markedsleder allikevel

På et pressemøte hos Volvo-importøren hoppet de elegant over dette, men konsentrerte seg i stedet over de områdene der de ble markedsleder; lastebiler over 10 tonn og lastebiler over 22 tonn. Og på buss har de vært markedsleder siden 60-tallet. At de tapte mot Scania i å bli markedsleder over 16 tonn ble forbigått i stillhet.

-Det er tredje år på rad at vi øker vår markedsandel for lastebiler over 16 tonn. I 2013 endte vi med en markedsandel på 37,3%. Bunnoteringen opplevde vi i 2009 da vi bare hadde 28,6%. Totalmarkedet i fjor endte på 3985 enheter. For inneværende år regner vi med at markedet blir omtrent uforandret. Det betyr ca. 3800 lastebiler over 16 tonn, forteller administrerende direktør Erik Engelien.

Han legger til at Volvo kan vise til en høy andel med servicekontrakter og at ettermarkedet er stabilt. Volvo har opplevd et godt salg av Euro5-biler før de nå begynner å levere Euro6.

-Vårt mål for 2014 er en markedsandel på 20 - 25% for lastebiler i segmentet fra 10 - 16 tonn, og 38% over 16 tonn. Dette er tall som gjelder Volvo, i tillegg kommer Renault Trucks som vi også representerer, forklarer Engelien.

Dual brand

Etter at Volvo-importøren overtok Renault-ansvaret i fjor har de jobbet mye administrativt for å implementere franskmannen i organisasjonen. Nå er utrullingen i gang og flere av anleggene får nå opp reklame for både Volvo og Renault, et signal om at de er såkalt "Dual brand-forhandler".

-Dette vil gjelde for mange av våre forhandlere og sørge for at Renault-kundene får et servicenett de ikke har vært i nærheten av i Norge tidligere, sier Engelien.

Når det gjelder busser så oppnådde Volvo en markedsandel på 41% i fjor, i et totalmarked på 873 busser. Det spesielle i bussbransjen er at det er svært mange tilbydere av buss, mens det er svært få kunder å forholde seg til. Anbudene styrer det meste og inneværende år er det færre anbud å sloss om. Dermed regner Volvo med en nedgang i totalmarkedet og tipper det havner på rundt 600 busser i år.

At de nå har Renault i porteføljen bidrar til at de kan gi anbud også der det er snakk om minibusser.

Ut på tur

Volvo-organisasjonen har gjort store framskritt de senere årene, ikke minst når det gjelder image-bygging. Noe av årsaken til det er trolig de store aktivitetene rettet mot kunder og sjåfører. I fjor la Volvo ut på en omfattende karavane i hele landet, for å vise fram nye FH-serien. I år legger de ut på tur igjen, denne gang med enda fler modeller å vise fram, i og med at hele modellrangen nå er fornyet.

Men i motsetning til fjoråret, så er årets karavane et samarbeid med kollegaene i Volvo Maskin.

-Vi skal bruke anleggsmaskiner som ballast ved prøvekjøring av lastebilene. Samtidig skal vi arrangere Volvo-anleggsdager på utvalgte steder i Norge, der vi blir værende flere dager og lar anleggskunder og lastebilkunder oppleve hva vi har å tilby av lastebiler, samtidig som Volvo Maskin kan vise fram maskiner. Vi starter opp nordpå 22. mai, mest sannsynlig i Kirkenes. Deretter skal karavanen kjøres sydover. Vi skal ha med 12 - 14 lastebiler, 10 - 15 maskiner, samt en turbuss. Videre skal vi også ut på karavane med Renault Trucks, men her er ikke planene helt ferdige ennå, forteller Torstein Magelssen, informasjonssjef i Volvo Norge AS.

Sjåførfokus

Volvo har for lengst innsett at sjåfører ofte er premissgivere ved valg av lastebil. Nå er Volvo Sjåførklubb oppe i 5500 medlemmer og øker stadig. Dette skal det bygges videre på. I tillegg setter Volvo i gang en stor sjåførkonkurranse som kalles "The Drivers Fuel Challenge". Dette er en konkurranse for hele Verden. I Norge skal man konkurrere lokalt og regionalt, før det blir en landsfinale før sommerferien. Vinneren blir sendt til " Verdens-finalen" som finner sted i Göteborg i september. Det skal bli spennende å følge med på dette.

Vi har fra før verdens beste utøvere i skisport og en verdensmester i sjakk. Kan vi også få en verdensmester i økonomikjøring?

Volvo har opparbeidet en tradisjon for lastebilkaravaner. Her fra karavanestart i Drammen i fjor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!