23948sdkhjf

Fjeldstad Transport: Minimal Renault Magnum

Det er høyt under taket i det eieren mener er landets laveste vogntog. Vi besøkte Stig Fjeldstad i ungkarsleiligheten hans.

- Jeg er villig til å betale penger for å se den bilen som er lavere bygget enn denne, sier bileieren fra Øygarden, vest for Bergen.

Med planet bare 91 centimeter over asfalten, frakter han brakker og annet utstyr for entreprenørene rundt i landet. Han trenger alle marginene han kan få med seg gjennom trange tunneler og underganger.

Mange kjenner nok navnet Stig Fjeldstad fra interesseorganisasjonen Sjåførenes Krav.

Les også: Kravstor sjåfør

I denne artikkelen velger vi å se nærmere på hverdagen hans, i Renault Magnum 520 med lenestol, salong og god utsikt. En bil som ifølge Renault nå hører fortiden til.

Les også: Farvel, Renault Magnum, farvel...

Første vinter

- Det er ikke så mange som vil ha disse bilene. Jeg tror det er navnet Renault som skremmer vekk de fleste. Jeg hørte mye rart før jeg besluttet å kjøpe denne. Jeg har aldri hatt Renault før, men jeg har kjørt sammen med kolleger som har hatt det og sett hvor mye juling de har fått og hvor godt de har fungert. Men om dette er en god eller dårlig bil vet jeg om fem år, konkluderer Stig.

Han registrerte sin nye arbeidsplass i slutten av oktober i fjor og er vel gjennom den første vinteren. Så langt har alt svart til forventningene, etter rundt 70 000 kilometer.

Kaffekos

- Det folk pratet mest om og som jeg selv også var skeptisk til var bevegelsene i hytta, som jo Magnum er kjent for. Det og automatgear. Nå er det vel kanskje de to tingene jeg er mest fornøyd med. Jeg har aldri hatt en hytte som er så rolig og fin. Nå er det bare tre oppheng på de nye hyttene, kanskje det forklarer noe, tror han.

Bileieren legger ikke skjul på at det var den romslige hytta som trakk mest mot å prøve Magnum, naturlig nok. Han mener han har kommet til himmelen i så måte.

- I den forrige Scaniaen kjørte jeg med bord på dashbordet til jeg ble truet med anmeldelse. Siden lå det i overkøya og ble tatt ned hver gang jeg skulle lage meg brødmat. Det går jo, men forskjellen er at her er det sofakrok og bord. En kveld satt vi fem stykker rundt bordet her og drakk kaffe.

Kostnad

Stig er som nevnt avhengig av så lavbygget chassis som det går an å få. Også der passet Magnum inn i planene. - Jeg kjører mange ekstremt høye lass. Derfor har vi bygget om luften på denne bilen, så den kan låses i den høyden jeg vil, uansett fart.

På denne type ting har Renault vært meget behjelpelige med å finne løsninger.

Jeg kan si mye godt om Scania, som jeg hadde tidligere, men jeg syns de mangler vilje til å høre etter når kundene har spesielle behov.

Den forrige bilen bygget jeg hjemme for å få den slik jeg ville ha den, sier han.

Også prisen var avgjørende for at valget falt på fransk lastebil.

Dispensasjon

- Regnestykket mitt viste at denne bilen ble 693 000 kroner billigere på fem år enn en Scania R 560. Jeg får mye ekstra utstyr for de pengene. Nå har jeg fått et sett som konkurrerer med de fleste. Vi kjører mye brakker og offshoreutstyr og med lasteplan i denne høyden kan jeg konkurrere med en hvilken som helst jumbosemi.

Jeg får også endel utenlandskjøring fordi jeg er så lav, for eksempel med høye containere. Jeg kan laste to av dem, mens en jumbosemi kan laste en. Jeg laster to brakker på ni meter hver lovlig med dispensasjonen jeg har, forteller Stig.

Jakebreak

Oppdragsgiver FC Transportservice fra Edland i Telemark har han samarbeidet med i over 20 år.

Disse guttene har vært ute en vinterdag før.

Stig har sikret fremkommeligheten ved å bygge om boggiløften etter Granningprinsippet. Med en vrider på dashbordet kan han justere boggitrykke som han ønsker og vekten ved siden av viser trykket på drivhjulene. Bedre kan det neppe bli.

At bilen er noe lett foran på vinterføre får han heller leve med.

Lassene han frakter er ofte ikke så tunge. Brakkene ligger fra fem til sju tonn for stykket. Da går det forholdsvis lett i bakkene.

Derfor har Stig valgt vekk retarderen og heller satset på Renault sin Jakebreak.

Ekstra utstyr

Mens Renault-forhandler Fuglestad Bil får gode skussmål for utmerket service, er Stig noe mer skuffet over danske påbyggere som ikke har gjort jobben sin ordentlig. Han er fortsatt i en diskusjon med dem om utbedringer av detaljer som ikke virker som de skal.

Blant annet påfyllingen til dieseltanken, som Stig har valgt å flytte frem i stigtrinnet. Mest for å oppdage om noen prøver å stjele diesel fra ham mens han sover.

Inne i hytta er det som nevnt hjemmekoselig til lastebil å være. Svingbar lenestol med TV på motsatt vegg. Spisebord med sitteplass på hver side, mikrobølgeovn og kjøleskap med frys.

Etter at han tok i bruk bilen, har Stig tilberedt mye mer mat i bilen enn han gjorde tidligere. Nå ser han frem til hviletiden og pausene med en helt annen innstilling enn tidligere. Tre kvarter går fort hvis tv'en viser noe interessant.

Mye Volvo

Renault sitt servicenett er ikke av de best utbygde i Norge, men som Renaultkunde kan Stig også benytte seg av Volvo sine anlegg. Han ser ikke mørkt på det.

- Uansett så hjelper det ikke med flott servicenett hvis verkstedene ikke har tid til å ta imot deg. Jeg har vært med på å kjøre til Østlandet for å reparere fordi de ikke har tid i Bergen. Da hjelper det ikke å slå seg på brystet og skryte over antall verksteder, mener han.

Hos Renault har han betalt 70 000 kroner for kostnadsgarantien som gjelder i 5 år eller 600 000 kilometer. En enorm prisforskjell i forhold til enkelte konkurrenter.

Med Volvo sin motor og gearkasse under hyttegulvet frykter han ikke for de store overraskelsene.

Les også: Nye Renault prøvekjørt

Les også: Nye Renault lastebiler lansert!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079