Hovedsakelig kjøper bedriften opp skadebiler, setter dem i stand for deretter å selge dem. I tillegg har han verksted for lastebil og anleggsutstyr.

Sjåfør Aksel André Andersen trodde det bare var slangen til clutchen som hadde røket. Nå er han glad for at Stian ordnet så raskt opp slik at bilen slapp unødig ståtid.

Bedriften Krokcontainer selger containere og utfører reparasjon og vedlikehold på disse. Ettersom de selv har mye egentransport, går bilen, en Scania R500, i full drift.

Da de plutselig sto på Rena med havarart clutch, var det naturligvis krise. De ringte litt rundt og fikk anbefalt Stian Haverstad ved Sør-Fron.

- Jeg hadde aldri hørt om ham eller pratet med ham, men visste ikke vår arme råd, forteller Lange til TransportMagasinet.

Vi trodde nemlig det bare var slangen til clutchen som hadde røket, men etter at vi skiftet den, var pedalen fortsatt like hard.

Stian forklarte at det høyst sannsynlig var clutchlageret som hadde løsnet fra trykkplata og at han sikkert kunne hjelpe, men hvor mye hastet det?

Dette var sent en torsdag kveld. Da jeg fortalte at bilen gikk i full drift, skulle Stian gjøre så godt han kunne. Han lovte å hente bilen med bergningsbil umiddelbart og garanterte bilen klar til kjøring påfølgende tirsdag.

Vi takket ja og belaget oss på litt venting.

Kort ventetid

Ventetiden ble kort - allerede fredag morgen ringte Stian. Han hadde transportert Scaniaen 160 kilometer i løpet av natten, fått diagnosert bilen og funnet feilen. Litt senere på fredag ringte Stian tilbake og fortalte at han hadde bilen klar i løpet av dagen.

Og som om ikke dette var nok - han tilbød meg å møte meg med bilen lørdag formiddag slik at vi delte på hjemtransporten. Kan det gjøres bedre?

Stian Haverstad blir oppriktig overrasket når vi ringer ham for å høre hans versjon. - Jøss, det var hyggelig, utbryter han da vi forteller om skrytet. Stian har fire ansatte og jobber lange dager. Det har han gjort siden han startet opp i 1997.

Hovedsakelig kjøper bedriften opp skadebiler, setter dem i stand for deretter å selge dem. At Stian har 500 palleplasser med Scaniadeler forteller vel det meste.

I tillegg har han verksted for lastebil og anleggsutstyr. I løpet av neste halvår får verkstedet også montert EU-linje for lastebil og personbil. Alt styres fra Gudbrandsdalen, syv mil nord for Lillehammer.

Av og til er det så befriende deilig å bare dele en glad-historie fra hverdagen. Ofte er det de negative sakene som når nyhetsbildet - vi får nesten ukentlig telefoner fra misfornøyde sjåfører eller eiere som har møtt problemer.

Men vi må aldri glemme at hverdagen langt oftere inneholder små, positive historier. Vi trenger bare å bli litt minnet om dem.

Slik vi ble denne gang.

Kristian Lange hos Krokcontainer tok selv kontakt med TransportMagasinet for å fortelle glad-historien. Det setter vi pris på.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!