Et kynisk spill

Med Transportsvanen håper Melum å kunne spre ansvaret dit det skal og bør ligge.

Regionsjef i NLF Nord- og Sør-Trøndelag, Roar Melum, mener leveransen av 25 nye Volvo FH540 til Thermomax Trondheim as er starten på en ny trend for utenlandske selskaper som vil få fotfeste i Norge.

- Det Girteka gjør er å kjøpe seg et brohode i Norge. De tvinges til å endre taktikk når norske grense- og kabotasjekontroller blir strengere, sier han.

Les også: Julegave fra Girteka?

Strategi

Han tror vi vil se mer og mer av slike oppkjøp i tiden fremover. - Alle ser hva som er i ferd med å skje med innstramminger på kabotasje og økt fokus på kontroll av hva utenlandske transportselskaper bedriver i Norge.

Jo flere av transportbestillerne som tar inn over seg konflikten mellom utenlandske og norske transportører og tar sitt ansvar i forhold til dette, jo mer strategisk viktig er det for utenlandske selskaper å kjøpe seg innpass i Norge, mener han.

Negativt

- Er dette positivt eller negativt for norsk transportbransje?

- Jeg vil si at det er negativt hvis intensjonen er å bringe inn sjåfører med lønns- og arbeidsvilkår som resulterer i sosial dumping. Jeg tror det er det vi vil se mer og mer av som resultat av slike oppkjøp. Dette er også vanskelig å kontrollere. Jeg snakket nylig med en litauer som sto på Hitra. Han hadde 800 euro i måneden, men var redd for å fortelle om det.

Ikke overrasket

Melum ser klare forskjeller på en utenlandsk aktør som kjøper seg inn for å operere etter norske regler og forskrifter og en som gjør det for å unngå konflikter med lovverket og heller henter inn fortjenesten på sosial dumping.

Han blir ikke overrasket om Thermomax sine norske sjåfører etter hvert blir skiftet ut.

Les også: Girteka vil kjøpe Thermomax

Et annet moment i denne saken er de konkurransevridende prisene på lastebilene, som er innkjøpt gjennom en stor ordre i Baltikum.

Lett bytte

- Små og mellomstore transportører i Norge som kanskje sliter økonomisk er nok utsatt i forhold til dette vi her ser. Hvis et stort utenlandsk selskap ønsker å skaffe seg et norsk selskap er det disse de går på. Paradoksalt nok har de kanskje blitt satt i en vanskelig situasjon nettopp på grunn av den utenlandske transportørens ulovlige virksomhet i Norge, sier Melum.

Han trekker frem Transportsvanen, verktøyet han og NLF har laget for å få transporten inn på lovlig grunn.

Et eksempel

Thermomax har allerede kontrakt med Coop og med snart 35 nye biler på veien kan man jo tenke seg muligheten for at de går i et større inngrep med matvaregiganten.

- En slik flåteavtale kan sette mange norske transportbedrifter på bakken, frykter Melum og mener Coop og andre da må være bevisst på dette med sosial dumping også i transportdelen av virksomheten.

Skepsis

- Hvordan reagerer transportørene i Trøndelag på nyheten om 25 nye biler til Thermomax?

- Det er mye skepsis og oppgitthet. Oppgittheten går mest på at ikke myndighetene tar dette med sosial dumping og kriminaliteten rundt på alvor. Folk forventer at det tas grep etter hvert.

Vi er utålmodige nå. Myndighetene varsler strengere grensekontroller og de utenlandske selskapene svarer med å kjøpe seg brohoder i Norge. Utfordringen blir da å kjøre firmakontroller som avdekker det som går på lønns- og arbeidsforhold.

Ansvar

Sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår har også transportbestiller et ansvar for, enten de liker det eller ikke. Til nå har ikke dette vært tema hos dem. Inne på lageret har de et stort fokus på ansvaret, men transporten har man ikke noe med å gjøre, liksom.

- Alt omfattes av det samme lovverket, påpeker Melum.

Transportsvanen

NLF i Trøndelag jobber fortsatt hardt for å få lansert Transportsvanen som en bransjestandard. Det vil gi både politi, Statens vegvesen og ikke minst arbeidstilsynet et nyttig verktøy i sitt arbeid. - Vi må ta en tydelig rolle som næring og komme med forslag til løsning.

Politikerne har etterlyst verktøy og vi har gitt dem det. Nøkkelordet er ansvarliggjøring i alle ledd av transportkjeden, fastslår han.

Hitra

Nylig var Melum i møte med politi og ordfører på Hitra for å legge frem tankene bak Transportsvanen. - Man ønsker seg veldig at laksenæringen tar mer ansvar for det som skjer der på veiene der ute. Det er mye oppgitthet over at de stadig henviser til at de har solgt varene på rampa og ikke har noe ansvar. Samtidig har de satt av penger til å berge bilene som kjører av veien...

Vil fortsette

- 95 prosent av all kontroll i Norge går på sjåføren, en stakker som bare ønsker å overleve og ofte er utsatt for sosial dumping.

Vi sender dem hjem med halen mellom beina og der står en ny som dyttes inn. Dette kyniske spillet får fortsette så lenge det sitter store virksomheter i Norge som ønsker å benytte slike transportselskaper og etter hvert også opparbeider seg tillit til dem, avslutter Melum.

NLF har nøkkelen, ansvarliggjøring i alle ledd. Det er på tide å bruke den.

Les også: Utlendingene etablerer seg

Les også: På blanke dekk for Bohus - Girteka legger seg flate

Les også: - Massive brudd

Kort fortalt handler Transportsvanen om ansvarliggjøring av alle ledd i transportkjeden, forteller Melum.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!