På torsdag begynte tipsene om bilene å strømme inn til redaksjonen.

Dette samarbeidet handler om at Thermomax skal ta seg av alt som foregår innlands i Norge, mens Girteka er en internasjonal transportør, forteller Rune Jamnt til tungt.no

Hvis man sjekker eierforholdene i Thermomax, står Rune Jamt oppført som daglig leder, mens styrets leder heter Edvardas Liachovicius, samme mann som står oppført som manager i Girteka Logistics UAB i Litauen.

Girteka / Thermomax står det på frontruta.

Thermomax Trondheim AS startet sin virksomhet 1.mars 2002 av Tore Rødsten og Rune Jamt.

Det litauiske selskapet Girteka Logistics UAB undertegnet tidligere i år kjøpsavtale på rundt 500 lastebiler fra Volvo Trucks Baltikum og det er 25 av disse som nå leveres i Trondheim.

Samarbeidet mellom litauiske Girteka og Thermomax ble første gang omtalt her på tungt.no for over et halvt år siden og ifølge daglig leder i Thermomax, Rune Jamt, er det fortsatt ikke snakk om at Girteka eier Thermomax.

Les også: Girteka vil kjøpe Thermomax

- Vi samarbeider med et investeringsselskap som også eier Girteka. De har ingenting med den daglige driften vår å gjøre. Thermomax står som en egen juridisk enhet og skal fortsette med det, sier han.

Klargjøring

- Du nyter vel litt godt av at de 25 nye bilene er handlet inn av Girteka i Litauen og levert her hos deg?

- Det er dine ord, men det er nok riktig det, sier Jamt uten å ville utdype det nærmere.

Volvo Norge bekrefter overfor tungt.no at de 25 bilene er en del av en større innkjøpsavtale gjort av Girteka, og at Wist Last og Buss i Trondheim skal stå for klargjøring og registrering.

Utskifting

- Mesteparten av disse bilene er en utskiftning av hele bilparken hos Thermomax. Alle disse bilene blir registrert på oss og med disse nye disponerer vi i dag 45 biler, bekrefter Jamt. Ifølge Volvo er det ingen innbytteavtale i denne handelen.

Thermomax har blant annet kjøring for Coop Norge i Trondheimsområdet og laster mye fra Oslo til Trondheim. For å bedre retningsbalansen har trønderfirmaet nå også inngått kontrakt på fiskekjøring sørover. At dette har noe med Girteka å gjøre, vil ikke Jamt bekrefte.

- Vi har aldri vært i fiskemarkedet før, men nå har vi vært så heldig å fått en kontrakt på kjøring der.

Girteka styrer ikke noe av dette. Det er det Thermomax som gjør, fastholder han.

Underleverandør

Hvis man sjekker eierforholdene i Thermomax, står Rune Jamt oppført som daglig leder, mens styrets leder heter Edvardas Liachovicius, samme mann som står oppført som manager i Girteka Logistics UAB i Litauen.

Så vi spør igjen om hvilke bånd det er mellom Girteka og Thermomax.

- Girteka er som på lik linje med andre underleverandører for oss, gjentar Jamt.

Trenger hjelp

- Forstår du bekymringen i bransjen som nå ser på dette som en måte for Girteka å komme seg inn og få fotfeste i det norske markedet?

- Jeg deler ikke den bekymringen. Dette samarbeidet handler om at Thermomax skal ta seg av alt som foregår innlands i Norge, mens Girteka er en internasjonal transportør. Det er slik det er tenkt og dette kan på sikt også åpne for at andre norske transportører kan få ta del i denne utviklingen. Det er mitt håp. Det er så mye kjøring her at vi trenger hjelp.

Stor aktør

- Det ryktes at det er ytterligere 10 biler til på vei over nyttår, stemmer det?

- Hadde jeg hatt en glasskule å sett i så kunne jeg kanskje svart deg, men det er vanskelig å si. Vi ønsker å være en stor aktør i bransjen og jeg mener vi har et relativt godt rykte. Det er selvsagt de som ser annerledes på det og det har jeg full forståelse for, svarer Jamt.

Til hans informasjon kan tungt.no her og nå opplyse at Volvo Norge bekrefter at ytterligere 10 biler skal leveres til Thermomax i februar neste år.

Rekruttering

- Snakker sjåførene på disse nye bilene norsk?

- Så lenge vi klarer å rekruttere blir det norske, men som vi vet er det dårlig med norske sjåfører for tiden, noe jeg er den første til å beklage. Jeg vil legge en del av ansvaret for den utviklingen på myndighetene. Man blir hengt ut som kjeltring når man kjører lastebil, i tillegg til forskjellsbehandling ved kontroller og ikke minst kostnadene ved å ta førerkort.

Alt dette gjør at ungdommene velger dette yrket bort, mener Jamt.

Skandinavia

- Hva med service og vedlikehold ettersom bilene er innkjøpt i Litauen?

Hvilke avtaler har dere på det?

- Det kan jeg ikke svare deg på for det vet jeg faktisk ikke. Det må jeg sjekke, men jeg tipper det blir servet fra Trondheim, sier han.

Ifølge Volvo Norge foreligger det ingen servicekontrakter på disse bilene så langt og i avtalen med Girteka står det at bilene skal repareres der det passer.

- Bilene skal gå i Skandinavia, i og med at vi har mye kjøring til Danmark, avslutter Jamt og ber oss samtidig om ikke å vri dette innkjøpet til noe negativt. - Dette er faktisk en positiv nyhet for bransjen.

Les også: Utlendingene etablerer seg

Les også: På blanke dekk for Bohus - Girteka legger seg flate

Les også: - Massive brudd

De siste årene har det gått vel for Thermomax som i fjor kunne notere seg som gaselle-bedrift i distriktet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!