Bilen blir tilgjengelig i de samme versjonene som den lave modellen.

Vi er begeistret for nye Transit Custom, og det er det også flere andre som er. Den har blitt kåret til årets internasjonale varebil, og byr på god komfort, fine kjøreegenskaper og smarte løsninger. Det den har manglet i møte med flere av konkurrentene, er imidlertid en modell med høyt tak. Det er det altså slutt på nå.

Modellen har blitt 37 centimeter høyere, og det gir en total høyde innvendig på 177 centimeter mot 140 centimeter i modellen med vanlig tak. Det totale lastevolumet er på 8,3 kubikkmeter i den lange modellen - mot 6,8 kubikk i lav og lang versjon.

Det som er spesielt med denne modellen kontra flere av konkurrentene, er at taket her er i metall. Det gir riktignok litt høyere vekt i toppen, men bidrar samtidig til at den også kan ta 100 kilo taklast - det samme som modellen med lavt tak.

- Dette er en Transit Custom - med samme design, økonomi og slitestyrke som modellen med lavt tak - pluss det verdifulle ekstra lastevolumet, sier Per Gunnar Berg, salgsdirektør ved Ford Motor Norge. - Vi sørget også for at det forhøyede taket har alle de smarte oppbevaringsplassene som kundene våre har etterspurt, sier han.

Bilen blir tilgjengelig i de samme versjonene som den lave modellen. Det betyr en 2,2-liters dieselmotor på 100, 125 eller 155 hester under panseret og en rekke utstyrsvarianter. Den høye utgaven blir også tilgjengelig med både kort og lang akselavstand.

Modellen har blitt 37 centimeter høyere, og det gir en total høyde innvendig på 177 centimeter mot 140 centimeter i modellen med vanlig tak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!