Markeds- og kategoridirektør, Stig H. Myklebus hos Bohus bekrefter at både Vlantana og Girteka har frakten for dem. På genelt grunnlag forteller han følgende: - Flere av våre sofaprodusenter har sine fabrikker i Litauen. For å få våre varer frem til våre varehus på den mest mulig miljøvennlige og trygge måten bruker vi transportselskap med biler av høy standard og godkjent for norske kjøreforhold. Bilene er av nyere Volvo med fartssperre, video overvåking og full GPS-overvåking og sjåførene har vært gjennom opplæring på Volvos kjøreskole. De er også fullforsikret for norsk kjøring.

Det var i helgen at politiet i Førde fikk tips om en semi med svært dårlige dekk på det glatte føret.

Mandag stoppet de i samarbeid med Statens vegvesen transporten. Resultatet ble kjøreforbud og et forelegg på tre tusen kroner. Det er NRK som melder dette.

Nå beklager leder for den skandinaviske avdelingen, Kestutis Cizikas, det hele.

- Vi må innrømme at vi ikke helt klarte å kontrollere at det var slitte dekk på denne traileren. Derfor er det rettferdig at vi må betale boten, sier han og tilfører at det hele kan føre til for sen levering av varer, sjåfører som ikke kommer seg hjem til familiene, samt dårlig rykte for selskapet.

- Vi vil forsikre at vi ikke springer fra ansvaret, hevder Kestutis Cizikas. Vi gjør alt for å unngå problemer på veiene, avslutter han og henviser til at de både har gode biler og dyktige sjåfører som takler Norge.

Frakter for Bohus

Vi vet at transporten i dette tilfellet ble utført for Bohus og tok kontakt med dem. De svarer følgende: 

"Flere av våre produkter blir transportert inn til Norge av Girteka eller Vlantana, som er de største på transport hvor flere av våre produkter blir produsert. Avtalen som vi har med leverandørene er at de kun får kjøre med biler som er godkjent for det norske vinterværet, noe som dessverre ikke viste seg å stemme i dette tilfellet.

Vi ble informert om situasjonen i går, og er nå i dialog med vår transportør for å finne ut hva som har skjedd, og sette opp rutiner som gjør at det ikke vil skje igjen.

Mvh Bohus"

Massive brudd gjentatte ganger

Girteka har gjentatte ganger blitt anmeldt for massive brudd på kjøre- og hviletid, samt ulovlig kabotasjevirksomhet her i landet.

Da vi fjor var med på utekontroll, fikk vi en prat med en av sjåførene fra Litauen. I løpet av de siste 14 dagene hadde mannen kjørt 30 timer mer enn tillatt. Det hadde gått ut over både ukehvil og døgnhvil.

Les også: - Massive brudd

Selv hevdet han å være en liten brikke i et stort spill. Han tok jobben for å tjene mer enn de 500 euro han hadde for å kjøre buss hjemme. Nå tjente han 1000 euro, men måtte kjøre som en gal - og betale bøtene selv.

- If I don't drive I have no job. My boss is crazy! Fortalte han oppgitt. Siden har Girteka dukket jevnt og trutt opp på versting-listene etter kontroller.

Les også: Hva er det med Girteka?

Les også: Nok en sekssifret bot

Les også: Vekk ikke sjåføren - det er lenge siden han har sovet

Les også: Girteka x 2 kabotasjetatt

Les også: Girtekas kabotasje-juks

Les også: Girteka vil kjøpe Thermomax

Les også: Politiadvokat vil stanse lovbruddene

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!