Frode Engedal er storfornøyd med sin Mercedes Actros 2660. Som regel henger det en walking floor tralle på slep. O Hansen var de første som tok i bruk denne type traller på Haugalandet, ifølge Frode. Nå har de fem av dem. - Med tandem og walking floor kan man gjøre det meste, fastslår han.

Olav Hansen (i midten) og sønner. Kjell Ove til venstre og Lars Birger til høyre. - Pass deg for hunden. Den går etter strupen, advarte Olav. 74-åringen er kjapp i replikken og nyter pensjonistlivet på motorsykkel, i trygg forvissning om at han har overlatt et solid transport- og entreprenørselskap til sine arvinger.

Tore Lilleås feiret 30 år som ansatt hos O. Hansen & Sønner da vi var innom.

15 000 tonn ADR-gods fraktes med bilene herfra hvert år. Denne er lastet med katodeavfall. Fareklasse 423 indikerer at stoffet er farlig i kontakt med vann. Andre stoffer som fraktes er etsende støv eller aluminiumsslagg. Kommer sistnevnte i kontakt med vann, er det kun rent salt som slukker reaksjonen som oppstår.

O. Hansen & Sønner er både transport og entreprenørbedrift, og driver like mye med maskiner som med lastebiler.

Ikke tradisjonelt anleggsarbeid, men mer servicetjenester overfor aluminiums- og oljeindustrien.

- Vi har seks hjullastere som går her inne på verket og vi har også oppdrag for andre industribedrifter i området. Vi har vel egentlig få, men store kunder.

Det er Hydro og kjemikaliebedriften Solberg Industri som er de største. Vi tar også båtlossing og trimming for Norbar Minerals. Da heiser vi hjullastere ombord og rensker lasterommene. Vi driver mye med lasting og lossing av båter, sier Kjell Ove.

Tungt

I flere tiår har bilene herfra slitt seg over Haukeli med blytunge lass begge veier. Slagg fra Karmøy til Holmestrand eller Langøya og andre produkter tilbake.

I tillegg kommer alle lassene til andre destinasjoner i landet.

Mye av aluminiumsavfallet går også til gjenvinning. Da skal det rene metallet fraktes tilbake til verket igjen etterpå. Slikt blir det kilometer av. Tunge kilometer.

- Vi frakter 15 000 tonn ADR-gods i året, for flere forskjellige kunder. Både slagg og katodeavfall som vi frakter mye av for Hydro, er ADR-gods. Vi kjører også ferdige produkter herfra som er ADR. Slagget reagerer hvis det kommer i kontakt med vann. Da blir det varmgang, forklarer Kjell Ove.

Bilene som frakter dette har flispåbygg og Walking Floor. I tillegg krever godset at sjåførene vet hva de holder på med.

ADR og HMS

- Vi har en fantastisk flink mann som heter Lars Bjarne Støyra som er sikkerhetsrådgiver hos oss. Han er ansatt hos Per A. Øren, men vi leier han inn.

Det er et bevisst valg å ha dette som en eksternt tjeneste, hvis ikke blir det bukken og havresekken i mine øyne. HMS-biten tar vi selv.

Der har vi Geir Opsal som jobber 50 % med dette og gjør en glimrende jobb. Denslags må være på plass når man jobber inn mot Hydro og oljeindustrien, selv om det koster. Det er vanskelig å finne ut om man tjener penger på det, men over tid er jeg sikker på at det er en faktor til suksess.

Vi har forøvrig et godt samarbeid med de andre transportørene innen den type transport som vi bedriver. Per A. Øren, Tipp Frakt, Ottem Transport og Årdal Gods og Spedisjon har vi samarbeidet med i en årrekke, sier Kjell Ove. Telemarksbedriftene Kaasa Transport og Nome Containertransport er også en del av denne familien.

Felles for dem er at de fleste er nært knyttet til aluminiumsverk rundt i landet og bilene kjører mye mellom de forskjellige verkene til Hydro og samarbeider om lassene for å opprettholde retningsbalansen.

Få men store kunder

- Som du skjønner så skal godset helst være litt farlig, litt bredt og litt høyt før vi viser interesse. Der er vi gode, føler jeg. Litt spesielt, men det er desto kjekkere å holde på med. Det som vi liker best, er å ha mest mulig hånd om det som vi gjør. At vi ikke bare er en operatør på langtransport for andre. Vi legger litt arbeid i å sitte på endel arbeid selv og heller leie inn andre, sier Kjell Ove.

Det handler om å gi og ta. Det er fordeler med å være en «familie». Vi trenger ikke være gift av den grunn, men samarbeidet er et must for å overleve, tror han.

Kapasitetsmessig blir disse selskapene store tilsammen og kan være med på det meste.

Ulempen ved å ha et aluminiumsverk i begge ender av kjørerutene, hvis det kan kalles ulempe, er at bilene konstant går med 50 tonn. På den andre siden kjører de alltid komplette lass.

- Godset skal helst være litt farlig, litt bredt og litt høyt før vi viser interesse, sier Kjell Ove Hansen. Her er Frode Engedal på bedriftens ukentlige tur med smelteovn fra Hydro Aluminium.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!