Stein Inge Larsen skal jobbe på enkelte prosjekter men mer i kulissene enn tidligere.

Fakta

Nagel-Group med hovedsete i Versmold, Tyskland har spesialisert seg i næringsmiddel-logistikk og opererer i dag over hele Europa. Med mer enn 100 avdelinger beskjeftiger Nagel-Group flere enn 11.000 ansatte i 16 land i Europa. I 2012 nådde selskapet en omsetning på 1,6 mrd. euro.

Datterselskapet Nagel Danmark A/S er en internasjonal spedisjons- og transportvirksomhet. Nagel Danmark A/S har hovedkontor i Padborg og avdelinger i Vejle, Hørning, Struer og Bjæverskov. Med ca. 600 medarbeidere oppnådde Nagel Danmark i 2012 en omsetning på 1,0 mrd kroner.

Morten Kjærgaard og Erling Ostnes vil sammen utgjøre den daglige ledelse i Nagel Norge AS, hvor Erling Ostnes ansettes som administrerende direktør.

Både Stein Inge Larsen og Erling Ostnes har mange års erfaring med transport og logistikk og har bl.a. som tidligere eiere av Byrknes Auto AS etablert et stort nettverk i bransjen.

Les også: Tollpost kjøper Byrknes Auto

Etter at Postnord ved Tollpost kjøpte Byrknes Auto fortsatte Ostnes og Larsen en periode i systemet, men til TransportMagasinet forteller Larsen at begge nå er helt ute av Tollpost og dermed kunne kikke på andre muligheter.

Vi tar en ting først: Nagel-Group har ingenting med Kuehne & Nagel å gjøre. Nagel-Group er et tysk familieid selskap som har spesialisert seg på næringsmiddel-logistikk.

- Og det er vel nettopp fisk og dagligvare som har vært Stein Inge Larsens greie?

- Ja, jeg har jobbet mye med danskene bak Nagel Danmark i nærmere 10 år, forteller Larsen. (Nagel Danmark driver fra Padborg og het tidligere Andreas Andresen AS. Red.anm.)

Frukt og grønt inn på traller

- Vi skal ha fokus på matvarelogistikk i Norge samt internasjonal termotransport. Nå skal vi ha frukt og grønt inn på traller fra Europa. Disse kommer på båt fra f.eks. Kiel eller Danmark, så skal vi sette norske transportører med fortrinnsvis norske sjåfører på transporten nordover.

Tiden da vi kunne sende en bil hele veien er over. Nå må vi gjøre transporten mer konkurransedyktig og da sender vi trallene for så å hekte dem på en bil her hjemme. Når det gjelder trallene skal de være av nytt materiell og selvsagt ha m+s merkede dekk og oppfølge alle krav.

- Mange vil kanskje rope ulv og frykte at et nytt utenlandsk selskap skal innta Norge?

- Det forstår jeg, men jeg vil poengtere at vi vil skape en trygghet og har en klar filosofi om å bruke norske biler så langt det lar seg gjøre. Vi eier 49% av selskapet og kan dermed styre utviklingen i Norge.

- Fortrinnsvis norske sjåfører sier du?

- Ja, så langt det lar seg gjøre. I dag har jo flere norske transportører enkelte utenlandske sjåfører ansatte. Det viktige er at sjåføren forstår språket og er dyktig nok for denne kjøringen. Men vi må følge fraktprisene i Europa, og de er som kjent lave. Vi må gjøre noe med effektiviteten for å følge med, sier Stein Inge Larsen mens han avslutter med igjen å poengtere viktigheten av å satse på norske transportører med norske sjåfører.

Vi tipper mange vil være enig med ham i nettopp dette.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!