Nå er omtrent hele rangen til Volvo ny siden fjoråret, men dog. I en presseuttalelse heter det at produksjonstakten for første kvartalet i 2014 kommer til å bli justert for en lavere etterspørsel.

Det er et direkte og veldig målbart resultat av at kundene allerede har kjøpt lastebiler før de strengere utslippskravene Euro 6 trår i kraft den 1. januar 2014.

Volvo kalkulerer med et salg på 1224 Volvo-lastebiler i Norge i år.

En prosent skiller Volvo og Scania

Markedsandelen merkefordelt fortoner seg forøvrig slik:

  • Volvo 36,9 %,
  • Scania 35,9 %,
  • Mercedez-Benz 11,9 %,
  • MAN 8,2 %,
  • DAF 4,2 %,
  • Renault 1,2 %
  • Andre merker 1,7 %.
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!