Berging av utenlandske vogntog legger beslag på store ressurser.

Full stopp på Svinesund i forbindelse med en storkontroll nylig. En irritert sjåfør fra Øst-Europa leter fram det han har av kjetting, men bør kanskje være glad for at det ble stopp før han havnet på forsiden i norske aviser?

Nordland har fått merke det største trykket av utenlandske vogntog den siste tiden. UP-sjef Knut Danielsen tar sterke ord i bruk for å beskrive sin frustrasjon. Han forventer en katastrofe når som helst. Operasjonssentralene i de forskjellige politidistriktene i nord bruker halvparten av sin kapasitet på fastkjørte vogntog og stengte veier når det står på som verst.

I et land der de fleste klager på for lite synlig politi og politiet skylder på manglende ressurser, skal altså lastebilnæringen legge beslag på et stort antall av politiets arbeidstimer? Hvor er logikken i det?

Parkert

Politiet gir sjåførene bøter når de står fast. Eller kjøreforbud. Eller begge deler. I Tromsø kjørte nylig en toakslet trekkvogn med kapelltralle seg fast tre ganger samme ettermiddag og sysselsatte politipatruljer i timevis. Den estiske sjåføren ble parkert på flatmark til forholdene bedret seg. Han fikk ikke bot, fordi han hadde gode kjettinger på begge drivhjul og var skodd etter forskriften. Likevel kom han ikke av flekken. Trolig var det feil tyngdepunkt og ugunstig akselkombinasjon som hadde skylden også denne gang.

Fortsetter

I Nordland vanker det derimot bøter. Utenlandske sjåfører må ut med femsifrete antall kroner før de får kjøre videre. For de får kjøre videre. Alle får det etter hvert. Skulle egentlig bare mangle. Noen venter jo på lasten de frakter mens de klorer seg opp på neste bakketopp. Estlenderen på NRK Nordnytt slår knyttneven i døren på den slitne Scaniaen sin og fastslår at denne bilen skulle aldri vært i Norge.

Den er ikke bygget for vinterføre. Han rister på hodet, betaler bot og bilberging og fortsetter. Alle fortsetter.

Forsiktig

Neste dag, nytt snøfall og nye problemer. Kaos, skriver avisene og på nettet er saker som omhandler vogntog og vinter på toppen av hitlistene. Dette fenger. Vi har fått en ny underholdningsindustri her i landet. Dustete lastebilsjåfører som kan henges ut til tørk når veiene stenges og samfunn isoleres i timevis.

Mange av dem har ikke peiling på hva som møter dem og har aldri kjørt på snø før, sier de som berger dem. Den rumenske sjåføren på TV bekrefter at han aldri har kjørt på snø før, men han er forsiktig, forsikrer han. 40 tonn på dårlige dekk og nullføre. Jeg kjører forsiktig...

Ansvar

EU sier at dette er OK. At norske sjåfører er pålagt glattkjøringskurs for å få kjøre om vinteren er en helt annen sak. Det er bare nok et krav fra norske myndigheter som belaster norsk transportnæring økonomisk for en kompetanse de ikke får noenting igjen for så lenge kunden velger billigere løsninger. Skal vi tro næringslivet i Norge er det ingen bedrifter som bestiller transporten selv lengre. De bestiller alle som en varene ferdig levert på døren og slipper ansvaret for den trøblete transportdelen.

Så befriende det må være å kunne svare det når media ringer og lurer på hvorfor vogntoget som står i småskogen oppe i lia har adressen din på fraktbrevet.

Systemfeil

EU bestemmer at vi må la vogntoget få fortsette etter at det er dratt på veien igjen, så lenge det er lovlig utstyrt med sju kjettinger og riktige dekk. Det opererer i det frie markedet og i det frie markedet er det store penger i omløp. Følger vi pengestrømmen, så er det ikke sjåføren fra Romania vi burde ansvarliggjøre fordi vogntoget han kjører står fast i Nordland.

Noen har bedt ham kjøre hit. Noen har bestilt varene han har på tralla. Noen utnytter at han er billigste løsning i et transportsystem. Når feil bil kommer til Norge på vinteren er det derfor en systemfeil og ikke en sjåfør fra Øst-Europa man burde fokusere på.

Transportleddet

Heldigvis får flere og flere øynene opp for at navnene på fraktbrevet har et stort ansvar her. I vår redaksjon har vi som prinsipp å konfrontere vareeier når vi skriver saker som omhandler dårlig utstyr, manglende lastsikring og sommerdekk på snøføre.

Vi skulle ønske flere gjorde som oss. Er det noe de store industribedriftene ikke liker, så er det negativ omtale. De sier de ikke har styring med hvem som kommer med varene de bestiller i utlandet og det er sikkert riktig. Men de har styring når de laster dem opp igjen med laks til Europa. Kvalitet i alle ledd, står det på de fleste hjemmesidene i norsk industri. Vi har sjekket endel av dem når vi finner ut hvem som venter på godset som nettopp har fått kjøreforbud. Kvalitet i alle ledd med unntak av transportleddet, kunne de aller fleste skrevet istedet.

I våre øyne har norske industribedrifter og transportkjøpere hovedansvaret for at vi nå har fått en ny vinterunderholdning her i landet. Kanskje det er på tide å slutte og plage sjåfører som gjør så godt de kan og heve blikket litt...?

Har ikke oppdragsgiver et ansvar for hva som kommer inn over grensene våre? Dette blidet er ikke 15 år gammelt, men tatt i 2013 selv om trekkvogna har sett sine beste dager og ikke er av en slik type som vi ønsker på våre vinterveier.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!