Testkjøretøyet plasseres på ruller - en for hvert hjulpar. Det gir ingeniører muligheten til å simulere fart opp til 100 km/t, noe som er optimalt for testing av lastebiler og busser. © Scania CV AB

Med den nye klimavindtunnelen kan Scania utsette testkjøretøy for de mest krevende værforhold på hjemmebane, og får slik en raskere utvikling og bedrer kjøretøyets ytelse. Scania er dermed mindre avhengig av felttester og kan korte ned tiden fra utvikling til produktlansering.

- Dette unike anlegget hjelper oss med å forbedre drivstofføkonomien og redusere utslipp, sier Scanias forskning og utviklingsleder Harald Ludanek. Ved å redusere de negative effektene av snø, regn og skitt får sjåførene et bedre arbeidsmiljø og forbedret sikkerhet.

Arktisk kulde og hete

I anlegget kan man simulere temperaturer mellom -35 og +50 grader og luftfuktighet mellom 5 og 95 prosent. Luftkanalene er utstyrte med en rekke snøkanoner som kan skape ulike snøforhold. Snøen kan også endres til regn med ønsket styrke, og til og med regndråpestørrelsen kan stilles inn. Ved å tilsette UV-kjemikalier og utsette testbilen for UV-lys kan man faststille nøyaktig hvor regn og skitt har truffet bilen, og hvordan det renner av.

Testkjøretøyet plasseres på ruller - en for hvert hjulpar. Det gir ingeniører muligheten til å simulere fart opp til 100 km/t, noe som er optimalt for testing av lastebiler og busser.

En rekke tester kan utføres ved anlegget, for eksempel hvordan forskjellige komponenter påvirkes av varme og kulde, hvordan regnet renner fra kjøretøyet, sikten i kraftig regn og snøfall, ising av frontruter, vindstøy og hvor skitt samles på hyttesider, speil og dørhåndtak.

Scanias millioninvestering i Europas mest avanserte klimavindtunnel for tunge kjøretøy ble nylig offisielt åpnet av Annie Loof, Sveriges minister for Enterprise, energi og kommunikasjon, og Scanias konsernsjef Martin Lundstedt. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!