Arnt Ove Brattbakk vurderer å bli hjemme neste gang det ringes etter hjelp fra et vogntog som ikke har forutsetninger for å klare å kjøre i norsk vinterlandskap.

- Jeg er på vei, men vurderer veldig å snu. Nå må denne galskapen ta slutt, sier han resignert. Dagen før var han på samme sted, da sto et 70-talls vogntog i kø for å komme videre langs E6 etter at flere utenlandske vogntog hadde kjørt av veien. Nå er det på nytt stengt og Brattbakk og kollegene sørfra er utkalt igjen.

- Det er bare utlendinger med uegnet utstyr dette handler om. De lammer hele landsdelen på denne måten, hver eneste dag. Det kan ikke fortsette slik, sier han og vil sette fokus på problemet en gang for alle. Han vurderer å bli hjemme neste gang det ringes etter hjelp fra et vogntog som ikke har forutsetninger for å klare å kjøre i norsk vinterlandskap.

Noen vil dø

Samme dag står UP-sjefen i Nordland frem i avisen Rana Blad og slår fast at snart vil noen dø. Knut Danielsen klarer heller ikke å sitte stille og se på galskapen lenger.

- Jeg venter bare på meldingen om at en familie på tur, med tre barn i baksetet, er meiet ned av en trailer og vi står foran en stor dødsulykke. Vi ser at utenlandske trailere er så dårlig skodd at det nok bare er et spørsmål om tid før dette er en realitet. Derfor må noen snart ta affære. Jeg må si meg enig med lastebilforbundet som vil forby 2-akslet trekkvogn på vinterføre i Norge. Det bør skje raskest mulig, sier han.

Tar tid

- Det er for galt når operasjonssentralene hos politiet melder at 50 prosent av tiden går med til å holde på med utenlandske trailere som sperrer veiene. Jeg får også meldinger om folk som ringer inn og sier de ikke tør kjøre ungene sine til barnehagen grunnet disse bilene. Det bør ringe en alarmbjelle for myndighetene. Dette er galskap og går på livskvaliteten løs. Nå må noe gjøres, mener han.

Ta ansvar

Han mener også at firmaene som står for mye av kabotasjen i Nordland bør ta ansvar. - Posten, lakseprodusenter og andre firmaer som bestiller transport bør stille krav til trailerne som skal frakte godset. Hvis de hadde gjort det hadde vi blitt kvitt mange useriøse aktører og det er nok disse som står for mesteparten av de farlige situasjonene langs vinterveiene, sier han til avisen. Klar tale fra en noe oppgitt UP-sjef altså.

Enig

Brattbakk har lest uttalelsene fra UP-sjefen og er hjertens enig. Han er tett på og ser hvor problemet ligger. Toakslete trekkvogner er hovedkilden til problemene, blandet med dårlige dekk og manglende kunnskap.

I Tromsø, dagen før, kjørte en toakslet trekkvogn med kapelltralle rundt med gode kjettinger på drivhjulene. Den satte seg fast tre forskjellige steder og måtte ha hjelp av politi og bergingsbil for å komme videre etter å ha terrorisert sentrum av byen i timevis. Til slutt fikk sjåføren fra Estland kjøreforbud til føret bedrer seg. Med gode kjettinger var den godt nok skodd, men altså ikke egnet likevel.

Kjører hardt

- Utlendingene kjører som om de har stjålet både bil og last, samtidig som de ikke har peiling på hvordan det ser ut her oppe eller hvordan føret er. Nå skal jeg ut å berge en her som sperrer veien. Jeg må jo nesten det. Køen står flere kilometer, så jeg kan nesten ikke dra hjem selv om jeg har lyst, sier Brattbakk før han må ut av bilen for å ikle seg kjeledress og legge på kjettinger. Neste gang kan hende han blir hjemme. Det nærmer seg veldig den avgjørelsen for hvert oppdrag han tar og han har mange med seg på laget.

Up-sjefen i Nordland sier seg enig med lastebilforbundet som vil forby 2-akslet trekkvogn på vinterføre i Norge. Det bør skje raskest mulig, sier han. Illustrasjonsfoto

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!