- Vi har lagt all vår kunnskap fra dekkteknikk og -produksjon inn i ContiLifeCycle-fabrikken, og har derfor nådd et nytt nivå med hensyn til produktytelse og -egenskaper, sier Nikolai Setzer, leder for Continentals dekkdivisjon

Ved å produsere regummierte dekk med produktegenskaper som er på nivå med nye dekk, slik Continental hevder, tar produsenten et strategisk skritt og innleder en ny epoke for sin LifeCycle-virksomhet.

- Da vi satte i gang dette prosjektet, var målet vårt å bringe vår LifeCycle-løsning nærmere produksjonen av nye dekk. Innenfor en tidsramme på mindre enn 18 måneder, har vi planlagt og bygget en fabrikk som ikke bare tar hensyn til nødvendigheter, men presser grensene for hva som er mulig, forteller Nikolai Setzer, styremedlem i Continental og leder for konsernets dekkdivisjon.

- Vi har lagt all vår kunnskap fra dekkteknikk og -produksjon inn i ContiLifeCycle-fabrikken, og har derfor nådd et nytt nivå med hensyn til produktytelse og -egenskaper, bemerker han.

Disse egenskapene ble oppnådd ved å implementere produksjonsteknikker fra Continentals nye dekkproduksjon, samt ved å raffinere eksisterende regummieringsteknologi.

180 000 dekk i året

Den nye fabrikken vil ha en anslått årlig kapasitet på 180 000 regummierte dekk når den er i full drift.

- For oss fungerer fabrikken som et kompetansesenter for vår verdensomspennende LifeCycle-virksomhet. Våre team for forskning og utvikling, produksjon samt kvalitetssikringsavdelingen her i Stöcken utvikler og forbedrer løsninger for våre andre LifeCycle-sentre, som Petaling Jaya i Malaysia, Cuenca i Ecuador og Morelia i Mexico. Videre har vi etablert et opplæringsanlegg for forskjellige emner innen regummiering, ContiLifeCycle Academy, på fabrikken, for både intern og ekstern stab, forteller. Andreas Esser, virksomhetsenhetsleder for Continentals avdeling for dekk til nyttekjøretøy.

Egen resirkuleringsprosess

Som en del av ContiLifeCycle-fabrikken, har Continental også utviklet en resirkuleringsprosess for gummi som raspes bort under regummiering.

- Denne gummien sendes gjennom en rekke forskjellige behandlingstrinn, slik at vi kan reversere herdingsprosessen. Det resirkulerte materialet er av så høy og kontrollert kvalitet at vi kan benytte det til dekksammensetning uten å nøle, opplyser Boris Mergell, nestleder for produktutvikling og industrialisering, nyttekjøretøydekk, ved Continental.

Mønsterbanerester fra Continentals nye ContiLifeCycle-fabrikk for regummiering, blir i sin helhet brukt i resirkuleringsanlegget. Dette betyr en avfalls reduksjon på mer enn 80 prosent, og betydelige CO2-besparelser.

Økonomisk og økologisk bærekraftig

- Med ContiRe-dekkene som vi lager i Stöcken, tilbyr vi våre kunder en produktportefølje som er økonomisk og økologisk bærekraftig. Miljøvennlige produksjonsteknikker og råmaterialer brukt i ContiLifeCycle-fabrikken, kompletteres av lav rullemotstand i sluttproduktene og et bredt spekter av tjenesteløsninger, hevder Christian Sass, leder for Continentals regummieringsvirksomhet. - Alt dette fører til det viktigste målet for ContiLifeCycle-konseptet: lavest totale driftskostnader for flåtene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!