Tor Cato Pedersen har kun kjørt bilen noen dager. Han mener systemet virker som en god sikkerhet for sjåføren.

Kjell Olafsrud (t.v) og Geir Mo har stor tro på det nye systemet. Nå skal 50 biler utstyres og testes i ulike miljøer.

Når alarmen går, får man kjapt opp posisjonen på kjøretøyet på mobiltelefonen.

- Når ikke politiet tar problemet på alvor, må vi gjøre det. Resultatet er et multiverktøy som på sikt også vil kunne brukes til en ny sjåfør-hverdag. Det forteller NLFs administrerende direktør, Geir Mo, med dårlig skjult hentydning til at de fleste dieseltyverier blir henlagt på tross av at det ofte kan karakteriseres som organisert kriminalitet.

Mer enn annenhver lastebileier har opplevd å bli frastjålet diesel og de færreste tar jobben med å anmelde forholdene, sier Mo.

Nå har Norges Lastebileier-Forbund i samarbeid med IDTec og sikkerhetsselskapet G4S utarbeidet et verktøy som skal forhindre dieseltyverier - og resultatet ser ut til å kunne bli et multiverktøy som også kan inkludere en rekke andre funksjoner.

Vi tar det første først: Nei, NLF har ikke funnet opp hjulet pånytt. Det finnes en rekke andre aktører på markedet som tilbyr finurlige alarmer mot dieseltyverier. Flere av disse har gjerne nivåmålere i dieseltanken som reagerer ved nivåfall.

Ulempen ved disse systemene er at tyven allerede har brutt opp tanken når alarmen går.

- Vi har et annet system og ønsker å varsle før tyveriet har skjedd, forteller markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF da TransportMagasinet får en demonstrasjon av utstyret. - Vi har kikket på flere løsninger, men valget falt på dette opplegget som er tvers igjennom norsk-utviklet av tunge og seriøse aktører. Dette funker, det er vi sikre på.

På dieseltankene samt adblue-tanken står det en bøyle med sensorer. Ikke spesielt skjult. Det piper fælt når vi nærmer oss.

- Vil ikke dette utløse et forferdelig spetakkel flere ganger under arbeidsdagen?

- Nei, du aktiverer systemet via sentrallåsen når du setter fra deg bilen på kvelden. Dessuten slår ikke systemet ut om man bare går forbi. Man må oppholde seg i nærheten av tanken en tid før alarmen går.

Flåtestyring light

Når alarmen går, tar et fastmontert kamera snapshot av tankene og sender dette til alarmsentralen som avgjør om det er tyveri på gang. Man kan derfor også identifisere eventuelle gjerningsmenn samtidig som posisjonen blir kjent via gps. Akkurat dette med gps er også interessant. Det gjør det hele til en flåtestyring light i tillegg til at man naturligvis også kan spore vogntoget om det skulle bli stjålet.

Dessuten er systemet utstyrt med en detektor som kan brukes til skallsikring. Sensoren avslører innbruddsforsøk og har også en egen sender. Det betyr at dersom tyvene scrambler en gps-sender, vil den andre tre i kraft noe senere og allikevel avsløre posisjonen.

Hovedenheten tar liten plass, er ute av syne og har batteridrift som backup-strøm slik at det ikke hjelper å kutte strømmen fra bilens batteri.

Om vi tillegger gassalarm, brannalarm og overfallsalarm som gir direkte beskjed til alarmstasjonen vil vi påstå at dette i teorien fremstår som det mest komplette tyverisikringen vi så langt har vært borte i.

Men så stopper det ikke helt der, gitt.

Varsler ved ulykker

En akselerator varsler ved unormal oppbremsing eller dersom noe indikerer et uhell ved kjøring. Alarmsentralen tar deretter kontakt med sjåføren og varsler eventuelle nødetater.

Dessuten kan man utstyre førerhuset med et kamera som filmer hytta og noe av sikten fremover. Ved en eventuell ulykke vil siste sekvens før ulykken sendes alarmsentralen.

Men kan ikke arbeidsgiver dermed kontrollere litt mer av arbeidsdagen enn hva man kanskje ønsker? Hva med personvernet?

- Det er ivaretatt. Man må som sjåfør samtykke og arbeidsgiver får ikke mer info enn avtalt. Dessuten går infoen i første rekke til alarmsentralen og ikke til arbeidsgiver.

Forteller andre om køer

- Vi jobber med å inkludere flere applikasjoner, forteller Olafsrud og tillegger at man også ønsker å tilby bl.a. etterlysning av kjøretøy og posisjonskart. Dermed kan man varsle om f.eks glatte veier, køer og liknende. Disse opplysningene vil da komme opp hos andre brukere som en slags forumsløsning.

Helseapp kommer senere

Vi vet at alarmselskapet G4S nylig vant prisen som "årets nyvinning" for sin mobil-app "Follow Me Home". Denne applikasjonen som varsler nærmeste vekter og sender ham til deg ved overfall eller illebefinnende vil komme senere og lanseres sannsynligvis allerede i første kvartal neste år.

Middel mot strippede biler

Vi rusler til sjåføren. Det er som oftest han som kan avgjøre om noe funker eller ikke. Nå har Tor Cato Pedersen ikke kjørt bilen mer enn noen dager, så vi skal ikke holde noe mot ham om systemet mot formodning ikke innfrir. Tor Cato forteller at Sørum Transport har opplevd flere tyverier av utstyr. Det er ikke mange ukene siden tyver skrudde av og stjal hele frontene på to av bilene. Dessuten har en av sjåførene opplevd dieseltyveri tre dager på rad. Denne installasjonen ville kanskje avverget begge deler.

Om kort tid integreres også en helseapp i systemet. Denne appen vant faktisk gulltastens pris for beste nyvinning for kort tid siden og fungerer slik at om man får et illebefinnende eller utsettes for overfall kan man trykke på alarmknappen. Nærmeste vekter sendes da direkte til deg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!