Det skal litt til for en nyslått minister å henge med i svingene når journalistene spør. Vi satser på en lengre prat med Ketil Solvik-Olsen om ikke alt for lenge.

Personlig har vi aldri sett så mange kontrollører samtidig noen gang. - Slik skulle vi hatt det hver dag, sa en av dem til oss.

Jøss, en toakslet nordmann? Hvem kan det være? Javisst. Erik Karstensen ruller ned vinduet og gliser. Han har jo tatt opp kjøringen på utlandet igjen. Her var alt i orden og han kunne kjøre videre.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bekrefter at han jobber for et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører. Her er han sammen med kontrollør Roger Gulvik ved Svinesund kontrollstasjon.

Dette er dekk-kravene

For motorvogner over 3 500 kg blir det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars. Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring.

Økt mønsterdybde

For både motorvogn og henger vil det fra 15. oktober i Nord-Norge, og fra 1. november i resten av landet, bli krav om dekk med 5 mm mønsterdybde. Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nord-Norge og til og med første mandag etter 2. påskedag i resten av landet. I dag er kravet 3 mm.

Mellom 15. november og 31. mars må du altså ha både vinterdekk og 5 mm mønsterdybde på drivende og styrende aksler på tunge motorvogner.

Så høye blir gebyrene

Gebyret for kjøring med tunge kjøretøy med manglende vinterdekk eller vinterdekk med ulovlig mønsterdybde, er fastsatt til 750 kroner per dekk.

For den som bryter påbudet for tunge kjøretøy om å "ha med kjettinger i perioden 1. november til første mandag etter andre påskedag, uavhengig av føreforholdene", er gebyret 1000 kroner. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder påbudet for perioden 16. oktober - 30. april.

Dette er de få unntakene

Noen typer av tyngre kjøretøy er unntatt fra kravet om å bruke vinterdekk. Unntakene omfatter:

  • Kjøretøy som er 30 år eller eldre og som ikke brukes i kommersiell transport
  • Kjøretøy som brukes i anleggsarbeid og som kjører til og fra slike anlegg
  • Kjøretøy i Forsvarets tjeneste og som i hovedsak kjører i terreng

Det er Svinesund fredag morgen. Oppbudet av gule vester har aldri vært så stort på kontrollplassen. Alle kontrollører er utkommandert og skal vise hva de duger til. Det er et sikkert tegn på storbesøk. Selv om de gjerne vil, har de ikke ressurser til å kontrollere mer enn en brøkdel av de daglige 2000 vogntogene som krysser grensen.

- Det er slik vi skulle hatt det hver dag, forteller en av kontrollørene til oss. Både han og vi er klare over at det nærmest er et spill for galleriet. Det er ikke slik hverdagen er.

Men hvor er så dette galleriet?

Minuttene går. Inn ruller en rekke utenlandske biler med boggien i været. Flere med symbolsk lass, men det blir ikke kontrollert nå. I dag er det temakontroll med dekk og kjettinger som står på menyen. De som ikke har tingene i orden, blir henvist til kontrollplassen ved siden av. Den fylles opp med en bil i minuttet.

Fekter med stålkorden

Vi håper ministeren snart kan komme. Om kort tid er det ikke plass til flere vogntog her. Kontrollørene har hendene fulle og snart må de sluse alle gjennom for å bli ferdig med de som hadde mangler. - Han her har mistet veigrepet, men er snart i ferd med å få det tilbake, sier en av vegvesen-gutta og peker på et dekk der stålkorden truer med å overta gummiens revir.

Bilen bak er også østeuropeisk. Sjåføren er en trivelig kar som viser opp sine fire kjettinger. Han hadde bedt om syv, men ikke fått det av firmaet - det var alt for dyrt. Nå vanker det bot, så kan han ha det så godt.

I en Mercedes ved siden av kontrollplassen sitter en blid kar. Han selger kjettinger for Flom. Vi tipper han gjør en grei provisjon i dag.

Så, endelig, ruller en sort Lexus inn på gjesteparkeringen. Vi trodde ikke ministeren likte å ha privatsjåfør. Det har han da vitterlig gjort et nummer av tidligere?

Nåvel. Vi haster mot ham. Om det er mulig å få noen minutter på tomannshånd?

Det er det ikke. Vi blir hyggelig, men bestemt avvist av sekretæren. Nå skal ministeren først briefe vegvesenet på et stort møterom som hadde for liten plass til å romme oss fire-fem journalistene i dag.

Deretter skal han være med kontrollørene på jobb og se hvordan en kontroll fortoner seg i praksis.

Vi står utenfor med lua i den hånden vi pleier å bære kameraet i. Så er det bare å vente.

Vinterdekkpåbud fra i dag

Datoen er naturligvis ikke tilfeldig valgt. Det er i dag vinterdekkpåbudet trer i kraft. Fra i dag skal dekkene være "særskilt fremstilt for vinterkjøring" som det heter i forskriften. Hva nå enn det betyr. I praksis sjekkes det om de har MS-merking eller tegninger av snøflak på seg. Noen annen måte å kontrollere på finnes ikke. Så kan man diskutere om det er godt nok. Sørover får man ikke kjøpt andre dekk, men det får bli en annen skål.

Gebyret for å kjøre med for lav mønsterdybde er 750 kroner per dekk. Ved spesielle vær- og føreforhold kan kjøretøy med manglende vinterdekk og mønsterdybde møte strengere sanksjoner. Om ikke kjøretøyet har tilstrekkelig veggrep i forhold til føre, kan bruksforbud og anmeldelse bli aktuelt. Det blir neppe aktuelt i dag.

Les også: Strengere krav til dekk for tunge kjøretøy

NRK, lokalavisene og TransportMagasinet rusler rundt. Intervjuer hverandre. Prater med noen av sjåførene. Kikker på klokka. Vi vet at ministeren skal i møte med Transportarbeiderforbundet i Oslo om et par snaue timer.

Alle vil ha en bit av ministeren

Endelig går døren fra det store, men akk så lille, møterommet opp. Ut kommer ministeren og hans hoff. Med sine 194 cm på strømpelesten går det greit å få øye på Ketil Solvik-Olsen. Han smiler, men gir oss hundremeterblikket. Du vet, det blikket som stirrer langt forbi deg, det du ikke helt kan fange.

Ikke så rart - alle vil ha en bit av ministeren.

NRK lurer på hvorfor det er nødvendig med nye regler, lokalavisa prater om utlendinger som kanskje ikke har råd til disse dekkene... og vi? Hva gjør vi? Vi har byttet ut lua med kameraet i hånden og har mest lyst til å prate om alt annet enn vinterdekk, egentlig.

Men vi ser da vårt snitt til å få lirket inn et par spørsmål. Om sosial dumping. Det skal de se på. Om bompengebrikken. Det skal de se på. En kredittkortordning. Han kan ikke love at den er på plass de nærmeste månedene på tross av stadige utsettelser.

Nok å ta tak i

Vi peker på en Dinotrans-bil og forteller om selskapets fillipinske sjåfører. Vi peker på Frode Laursen som har kjørt 25,25 på stort sett alle veier i Sør-Norge - tillatt eller ikke - og som for et par år siden vant frem i svensk domstol grunnet ullent kabotasjeregelverk på tross av systematisk kabotasjekjøring. Ved siden av oss står en Andreassons-bil som også venter på to store rettsaker rundt sine polske sjåfører som de ikke har betalt skatt for. Vi nevner ikke det. Det kan bli for mye på en gang for en stakkars minister.

- Jeg skal til Sverige og Danmark i desember. Da skal vi prate med ministerne der borte om kabotasje. Det er mye å ta tak i og vi vil gi signaler slik at de som kommer hit vet hvordan det er her. Vi er nødt til å ha utenlandske vogntog her, det er ikke det... (Nå ser Ketil Solvik-Olsen oss rett i øynene. Som om han tenker at vi helst ikke ville hatt utenlandske vogntog her overhodet. Vi nikker raskt tilbake for å vise at det forstår vi)....men vi må ha like vilkår og de må følge våre krav. Kanskje er løsningen å sette hjullås på de som ikke betaler.

Tre millioner i ekstrabevilgninger

- Vi må gi tydelige signaler, forteller ministeren igjen og kommer med budskapet - det han egentlig kom for å fortelle og som sikkert ble briefet om i det lille kottet tidligere:

- Vi har funnet frem tre millioner kroner i statsbudsjettet for 2013 som vi vil bruke til økt kontrollvirksomhet rundt de nye kravene.

- Den økte kontrollvirksomheten vil i hovedsak bli rettet mot trafikk på grenseovergangene og på veistrekninger med særlig krevende forhold for tungtrafikken, avslutter samferdselsministeren.

Det er godt nytt. Hvor lenge tre millioner i økte midler holder er vi noe usikre på. Men vi nevner ingenting. Det handler om signaler.

Les også: Storkontroll på svenskegrensa

Plassene for dem som ikke hadde alt i orden, ble raskt fylt opp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!