Over 10.000 deltok i den skandinaviske Cabotagestudien. Nå er registreringsperioden over.

Her er vinnerne som får hver sin eksklusive kaffetrakter:

Robert Waldum, Trondheim

Håkan Alexandersson, Kungälv

Anita Handeland, Jørpeland

Tor-Erik Andreassen, Roverud

Martin Sund, Skedsmokorset

Til tross for litt startproblemer der mange slet med å laste ned applikasjonen til Cabotagestudien, så kan ikke dette kalles for annet enn en suksess. Mens den første runden i våres bare gjaldt kabotasjeanalyse i Sverige, så har høsten runde omhandlet hele Skandinavia. Norge, Sverige og Danmark hadde hver sin versjon av appen, dermed kan forskerne ved Universitetet i Lund i Sverige, danne seg et bilde av utenlandske vogntogs bevegelser i hvert av de skandinaviske landene, samtidig som de kan få en oversikt over de samme bilenes bevegelser over hele Skandinavia.

Er det for eksempel et mønster der østeuropeiske vogntog kjører kabotasje i Norge, for så å bare svippe rett over en grenseovergang til Sverige, før de returnerer til Norge for nye "lovlige" kabotasjeturer? Vel, nå er innsamlingsperioden over og vi venter i spenning på analysen.

Tusenvis

Antall registrerte brukere av appen til Cabotagestudien i høst er hele 9055 personer, mens det i tillegg er 1202 anonyme brukere, til sammen 10.257! Til sammen stod alle disse for totalt 170.640 tagginger (registrering av utenlandske registreringsnummer), noe som gjør undersøkelsen til Verdens største studie av godstrafikk. Dette takket være alle de tusenvis av engasjerte brukere der ute langs de skandinaviske veiene.

Nå skal forskerne ved Universitetet i Lund, med transportforsker Henrik Sternberg i spissen, benytte alt det innsendte materialet for å bryte dette ned i tall som kan gi et sikkert tall på hvor stort omfanget av kabotasjekjøring i de skandinaviske landene er.

Hittil har nemlig ingen kunne vise fram et sikkert tallmateriale, men stort sett basert seg på synsing den ene eller andre veien.

Landene

Ser vi på alle tallene som har kommet inn for hvert av de skandinaviske landene så kan vi nevne at det største antall tagginger er gjennomført i Sverige, der tallet er rett over 100.000 tagginger. Danmark kan notere seg for nesten 38.000 tagginger, mens i Norge har man tagget nesten 29.000 ganger.

På Facebook-siden til Cabotagestudien står følgende å lese:

"Vi har nå startet den lange prosessen med å analysere all data fra Danmark, Norge og Sverige (i den rekkefølgen). De skandinaviske landene har svært mange forskjeller og vi forventer tidligst å ha resultater i begynnelsen av neste år. Målet vårt er akkurat som i fjor, at vi ønsker å ha en ny rapport klar til sommeren. Cabotagestudien er allerede mye brukt i Skandinavia, men vi har ikke skrevet noe material på engelsk, noe som betydde at vi ikke kunne levere noe til Brussel. Etter at de enkelte landene blir analyserte kommer vi til å lage en større rapport for hele Skandinavia, som vi forventer kommer få mye oppmerksomhet i Europa".

Premiert

For å få opp interessen rundt Cabotagestudien bestemte vi i TransportMagasinet oss for å dele ut premier til en verdi av totalt 10.000 kroner til de som tagget flest utenlandske lastebilskilt i Norge. Sponsorgavene bør falle i smak hos alle som er glad i god kaffe. Det er nemlig snakk om WAECO kaffetraktere som er en kaffetrakter for kaffe-elskeren! Glem bare halvsur filterkaffe, for her lager man enten rykende fersk espresso, americano eller lungo for den saks skyld. Prinsippet er som trenden som har inntatt norske hjem, at man benytter fersk kaffe forseglet i kapsler eller puter, til én kopps bruk, men i en kvalitet ingen filtertrakter er i nærheten av. Trakteren går på 220 Volt, men bruker kun 400 watt, så den kan benyttes på de fleste omformere. Verdi 2.000 kroner og et must for kaffe-elskeren, kan vi skrive under på etter selv å ha testet den ut. Ekte WAECO-kvalitet fra bransjens ledende leverandør Dometic Norway AS.

De fem norske deltagerne som tagget flest utenlandske lastebilskilt får hver sin kaffetrakter.

TransportMagasinet deler ut en kaffetrakter til en verdi av 2000 kroner til hver av de fem som tagget flest utenlandske lastebiler i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!