Den nye kontrakten vil stå for nesten 25% av omsetningen hos Børstad Transport. Daglig leder Sverre Myrvold forteller til TransportMagasinet at kjøringen starter allerede februar neste år. Det er også årsaken til at de må ut og kjøpe noe brukt materiale. Materialet de trenger ligger ikke på hyller som lagervare. Arkivfoto.

- Vi er ydmyke overfor de som har mistet kjøringen, samtidig som vi gleder oss til å ta fatt på oppgaven, forteller daglig leder hos Børstad Transport, Sverre Myrvold til TransportMagasinet. De som tidligere hadde kjøringen har fått mye skryt fra Felleskjøpet, tillegger Myrvold.

13 vogntog for Felleskjøpet

I dag har Børstad Transport (som forøvrig fylte 70 år i fjor) 70 biler med stort og smått. Nå blir det ytterligere 13 vogntog som skal betjenes på den nye transporten. Dermed blir det innkjøp av både nytt og brukt materiell, samtidig som de altså søker etter sjåfører.

- Ja, bilene for Felleskjøpet vil gå i to skift. Dermed trenger vi 26 sjåfører, i tillegg til reservemannskap. En del av sjåførene som tidligere hadde kjøringen blir med over, men Myrvold forteller at de har fått stor respons allerede. - Vi har allerede fått omkring 100 søknader, sier han. Nå er riktignok en del av disse googleoversatte søknader fra det store utland og dermed uaktuelle, men allikevel.

- Det er krevende kjøring, og når man skal kjøre til bondegårder er det også et must å forstå språket, poengterer Myrvold som altså ikke tror det blir vanskelig å fylle jobbene.

Omsetter for 150 millioner årlig

Børstad Transport vil, med den nye kontrakten, omsette for omkring 150 millioner kroner årlig. Om vi medregner de 30 nye sjåførene vil det totalt sett være 115 ansatte på Stjørdal fra februar neste år.

Såvidt vi vet har det vært flere transportører som tilsammen har hatt kjøringen som Børstad nå overtar. Bilene skal også fremover gå i Felleskjøpets farger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!