En av de viktigste faktorene i utviklingen av nye Volvo FE og FL var å redusere støynivået i førerhuset. Derfor er hver eneste detalj ¿ fra vibrasjoner i speil, seter og ratt til lyden fra motoren og vinduene ¿ blitt grundig studert og evaluert. Takket være de nye Euro 6-motorene, er motorstøyen i førerhuset blitt betydelig redusert.

«De beste funksjonene i den nye Volvo FL den fremragende manøvreringsevnen», sier Karli Walter som har testet nye Volvo FL i syv måneder.

Et av de viktigste elementene i utviklingen av nye Volvo FE og Volvo FL har vært å forenkle sjåførens arbeidssituasjon ved å skape en lastebil som både er enkel å kjøre og komfortabel.

«Vi ønsker å tilby våre kunder produkter med høy kvalitet. Det er viktig at lastebilen oppfyller kundens behov og forventninger», sier Hayder Wokil, kvalitetsansvarlig hos Volvo Trucks.

Felttester hos kunder

Karli Walter, som har kjørt distribusjonslastebiler for det sveitsiske transportselskapet Gabriel i 14 år, har testet den nye Volvo FL i syv måneder.

«De beste funksjonene i den nye Volvo FL den fremragende manøvreringsevnen. Når jeg må kjøre gjennom smale gater og under trange forhold, er den sensasjonell. Denne nye modellen er kraftigere, den har større nyttelast og den er morsom å kjøre», sier han.

Av alle testene som Volvo Trucks gjennomfører, er felttester noe av det viktigste. De blir brukt til å sikre at den avanserte produktutviklingen som skjer inne på utviklingsavdelingen, er i samsvar med de faktiske forhold.

«Tilbakemeldingene fra testsjåførene er ekstremt verdifulle for oss. Det er bekreftelsen på alt vi gjør. Når alt kommer til alt, er det et spørsmål om én selvinnlysende faktor: Rett og slett å oppfylle våre kunders forventninger», sier Hayder Wokil.

Lavt støynivå optimalisert for bykjøring

En av de viktigste faktorene når det gjelder sjåførkomfort er lave støynivåer i førerhuset. Derfor er hver eneste detalj - fra vibrasjoner i speil, seter og ratt til lyden fra motoren og vinduene - blitt grundig studert og evaluert. Takket være de nye Euro 6-motorene, er motorstøyen førerhuset blitt betydelig redusert.

«De nye motorene har bedre effekt på lavere turtall, slik at bilen er blitt enda mer stillegående og mer optimaliserte for kjøring i byområder. Den største fordelen når det gjelder et mer stille førerhus, er at sjåføren blir mindre trøtt. En opplagt sjåfør er også mer oppmerksom og trygg», sier Tobias Bergman, produktsjef for Volvo FE og FL hos Volvo Trucks.

Bekreftelse av total levetid for lastebilen

En annen viktig del i forbedringen av sjåførens arbeidsmiljø er komforttester på ujevne veier, over humper og hull i veien. Vibrasjonene i lastebilene blir målt og de kan reproduseres helt ned til det laveste nivået med risting i et laboratorium.

Etter grundig testing i ristelaboratoriumet har lastebilene - med nye Euro 6-motorer og den automatiske I-Shift-girkassen - lagt bak seg runde etter runde på testbanen til Volvo Trucks. Kapasiteten til girkassen har blitt testet med start i bakker med helninger på opptil 25 %.

«Vi har deretter utført akselererte utholdenhetstester på hele kjøretøyet. Disse er blant våre mest omfattende tester der den totale levetiden til lastebilen blir bekreftet. Til sammen blir disse nye modellene kjørt 12 000 km på den utfordrende testbanen og på vanlige veier, noe som tilsvarer 500 000 km under normale kjøreforhold», sier Hayder Wokil.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!