- Vi ønsket å teste dekkenes sikkerhet under deres realistiske bruksforhold, sier Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden. Dekk er bare nye i et fåtall kilometer - størstedelen av tiden dekkene brukes er de mer eller mindre slitt. I vår verden gir dette et mer realistisk resultat enn om vi hadde utført testen med helt nye dekk. Førerne ute på veien må kunne stole på at dekkene holder mål gjennom hele levetiden, så det å være best i test på bremsestrekning når dekkene er to tredjedels nedslitt føles veldig bra.

Michelin X MultiWay 3D ble ansett for det i særklasse beste dekket i testen, som ble gjennomført av det tyske kontrollselskapet DEKRA og som sammenlignet bremsestrekningen på forskjellige premiumdekk.

Testen viste at Michelin X MultiWay 3D hadde 68,8 meter kortere bremsestrekning enn dekket som kom på siste plass, og i gjennomsnitt 44,9 meter kortere bremsestrekning enn de konkurrerende dekkene.

Testen, som ble gjennomført på Michelins anmodning, fant sted på en våt veibane med lav friksjon. Samtlige dekk i testen var slitt ned til bare 1/3 av opprinnelig mønsterdybde gjenstod. Samtlige dekk som deltok i testen var premium-dekk av nyeste generasjon.

Michelin satser årlig mer enn 5 milliarder kroner og har over 6 600 ansatte som arbeider med forskning og utvikling på tre kontinenter. For eksempel kjører man levetids- og utholdenhetstester på veier som tilsvarer ca 1,8 milliarder kilometer per år, noe som tilsvarer en runde rundt jorden hvert tolvte minutt.

Kort om testen:

DEKRAs tester ble gjennomført i juli 2013 på en Mercedes Benz 1820 utstyrt med nye dekk som hadde en slitasje på to tredjedeler. Testen ble utført på vått underlag med dårlig grep (friksjonskoeffisient: 0,27) med ABS-bromser. Samtlige lastebiler ble utrustet med dimensjonen 315/80 R22.5 og en last på 18 tonn. Dekktrykk: 8,5 bar (styreaksel) og 7,5 bar (drivaksel).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!