-I vårt distrikt opplever vi ikke problemer med utenlandske bilbergere, sier Glenn Nicolaysen, daglig leder i Redningsverket AS i Råde.

Redningsverket er en stor aktør og regner med 27.000 oppdrag inneværende år. Her fra den famøse Afrika-transporten som ble stoppet av politiet i Moss. Redningsverket ble tilkalt for å rydde opp. Foto: Redningsverket Moss

Har utenlandske bilbergingsfirmaer lov til å drive berging på norsk jord? Spørsmålet kom nylig opp i forbindelse med at en estisk tungberger dukket opp i Nordland, stengte E6 og begynte å berge en landsmann. Bilbergeren var etter det vi vet bestilt av forsikringsselskapet til det estiske vogntoget som hadde kjørt av veien.

Nå ble denne bergingen stanset da de stengte E6 uten å benytte så mye som en varseltrekant, men etter hva vi vet så hadde bergingsfolket fra Estland vært i kontakt med det lokale politiet på forhånd. Resultatet ble uansett at bilen ble berget av et norsk bergingsfirma, mens tungbergeren fra Estland måtte dra hjem med uforrettet sak. I ettertid har vi fått flere henvendelser der man lurer på lovligheten av at utenlandske bilbergere kommer til Norge på slike oppdrag.

Dette blir på en måte nok en bekreftelse på at norsk transportnæring er på vikende front i sitt eget land.

Les om den estiske bergingsbilen HER

Bransjekrav

Vi tok kontakt med Redningsverket i Råde, som kjører tungberging for Falk i Østfold og Akershus, og er en av landets største på bilberging med omkring 27.000 oppdrag i året. Daglig leder Glenn Nicolaysen har fått med seg historien om den estiske tungbergeren som kjørte 100 mil for å berge det estiske vogntoget.

-I utgangspunktet høres dette veldig rart ut. Så vidt jeg kunne se av bildene som lå ute på nettet, er dette en mindre jobb til maksimalt 10.000 kroner. At det lønner seg å kjøre 200 mil tur/retur for dette må bero på at noen har misforstått hva en berging i Norge koster. Når det er sagt så er det ingen offentlige krav for å drive bilberging, forklarer Nicolaysen.

Han forteller videre at bransjen har samlet seg i det som kalles BUB (Bransjeutvalget for Bilbergere). Der er Viking, Falck, NAF og Forsvaret med, og sammen har de laget en felles standard når det gjelder tungberging.

-BUB arrangerer kurs i tungberging via Forsvaret og i praksis kan man ikke ta forsikringsjobber uten å ha gjennomført disse kursene. De er viktige for oss også, i og med at vi er ansvarlig for eventuelle skader som oppstår som følge av bergingen. Forsikringsselskapene er en viktig brikke i forbindelse med tungberging og de krever at man har gjennomført tungbergingskurset som Forsvaret arrangerer. Et kurs som for øvrig er knallbra, sier Nicolaysen.

Lite problem

Det som derimot må på plass er et kurs som gjelder alle som jobber langs veien. Dette kurset gjelder enten man er asfaltarbeider eller for eksempel bilberger. I tillegg må man ha en skiltplan for å sikre stedet der bergingsjobben skal utføres.

-Det er mulig at man kan hindre utenlandske bilbergere hvis de ikke har et kurs som tilsvarer det vi må ha for å jobbe langs veien, eller hvis de ikke har en skiltplan, men jeg regner med at man har tilsvarende krav i andre land og at de kan vise til det ved berging i Norge. Uansett har vi ikke opplevde utenlandske konkurrenter som noe problem i vårt distrikt, men kan se at det kan være en utfordring i områder med mindre trafikk enn her. Jeg har holdt på med bilberging i 25 år, men aldri opplevd at lastebiler og vogntog blir stående langs veiene særlig lenge. I vårt område i Østfold og Akershus er det så mye trafikk at myndighetene ønsker å fjerne havarister raskt. Vi blir kontaktet av politiet for å fjerne dem. De blir med andre ord ikke stående i dagevis for å vente på berging hjemmefra. Men det hender at utenlandske bergere henter havaristen hos oss for transport hjem, forklarer Nicolaysen.

Han forteller at de har løyve på bilene sine. De kan trekke havaristen til eget anlegg uten løyve, men videretransport til for eksempel et lastebilverksted er å betrakte som løyvepliktig transport.

-Når det gjelder berging som innebærer at veien blir stengt må dette avklares med Statens vegvesen og Vegmeldingssentralen. Den kontakten skjer i nært samarbeid med politiet, avslutter Glenn Nicolaysen i Redningsverket AS i Råde.

Flere har kontaktet oss i forbindelse med at Kim Johansen Transport Group har en egen bergingsbil som mange har møtt i Norge. Denne driver ikke berging, men egentransport av trekkvogner som skal fraktes mellom Norge og Danmark. Vi har fått bekreftet at Kim Johansen har benyttet Viking på berginger her i landet, ikke sin egen bergingsbil.

Kim Johansen Transport Group har egen bilberger som mange har sett i Norge. Den har ikke berget, bare transportert trekkvogner til og fra Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!